Изкуството винаги е обект на колекционерска страст за богатите хора, както заради художествената му стойност, така и като удобно капиталовложение. Голямата популярност на криптовалутите през годините и огромното значение, което съвременното общество отдава на дигиталните технологии и интернет, отварят ново и модерно пространство за арт търговия чрез продажбата на NFT произведения.
NFT (от англ. non-fungible token) е криптографски сертификат на дигитален обект, който може да се купува и продава чрез криптовалута. Въпреки че са известни като крипто арт, това представляват своеобразни интерактивни, неподлежащи на фалшифициране договори, които съдържат блокчейн подпис и удостоверяват автора на дадено художествено произведения, неговите купувачи, времето и цената на всяка трансакция с него. Създадените произведения представляват преобразувани изображения на материални обекти (снимка на реално произведение) или нематериални елементи (видео арт, филм, анимация, музика, дигитално изкуство), чрез които се изграждат дигитални колекции.
Технологията е измислена през 2014 г. от американския художник Кевин Маккой като начин да продава своите дигитални творби. С увеличаване на интереса към криптовалутите различни художници, галерии и музеи започват да продават дигитални сертификати за множество произведения, провеждат се специализирани аукциони, фестивали, появяват се колекционери, които изграждат собствени дигитални колекции като купуват подобни произведения понякога за десетки милиони долари.
През 2020 г. аукционна къща „Кристис“ организира първите търгове на NFT произведения, а големият удар идва през март 2021 г., когато продава „Everydays: The First 5,000 Days“ на американския дигитален художник Beeple за над 69 млн. долара. Няколко месеца по-късно лансира друго негово произведение „HUMAN ONE“ за 29 млн. долара, с което го превръща в третия най-скъп жив художник в света. Сходни успехи постига и „Сотбис“, която продава „CryptoPunk 7523“ на Larva Labs за 17 млн. долара.
Крипто артът отваря вратите на колекционерите към произведенията на редица значими художници. „Кристис“ организира два NFT търга с малко известни дигитални произведения на американския поп арт художник Анди Уорхол, които той създава през 80-те години на 20 век чрез компютъра Amiga 1000.
Австрийският музей Белведере във Виена реализира първия си NFT сертификат в началото на 2022 г. Това е колекция от 10 хил. уникални мостри най-известното притежание на музея – „Целувката“ на Густав Климт. Всяки от тях е продавана за около 2 хил. долара, а събраните до момента близо 4.5 млн. долара са предназначени за опазване и популяризиране на съкровищата на музея. Според Стела Ролиг, генерален директор на музея, преобразуването на дигитални репродукции във виртуални оригинали открива нови форми на участие, които от финансова гледна точка трябва да се приемат сериозно, но поставят с нова сила важния за художествените среди въпрос – какво означава да притежаваш произведение на изкуството в дигиталната ера.
Съвременните творци също виждат в NFT произведенията интересен и лесен механизъм за набиране на средства. Художничката Марина Абрамович, един от пионерите на пърформанс арт, представя пред 2022 г. първия си NFT – видео арта „The Hero“, оригинално заснет през 2001 г. и посветен на нейния баща – югославски герой от Втората световна война. Изображенията показват качената върху бял кон Абрамович, която държи развяващ се на вятъра бял флаг на фона на горски пейзаж. Художничката споделя, че целта на работата й е да вдъхнови хората по целия свят да преосмислят героизма, да осъзнаят как всеки човек може да действа дори когато нещата изглеждат безнадеждни. Макар работата да е създадена непосредствено преди 11-ти септември, а лансирана малко след началото на войната в Украйна, като че ли призивът за мир на Марина остава неразбран. Експериментът, на който 75-годишната художничка се подлага е оригинален, а приходите от продажбата са предложени като грантове на други млади творци. Абрамович обаче подчертава, че е важно аудиторията да осъзнава, че работата й е изображение на жена на кон, а не просто на човек на кон. Което, според нея, само по себе си е радикално.
Шумът на крипто парите въвежда и нови играчи на арт сцената – нови художници, които създават дигитални произведения с помощта на изкуствен интелект или превръщат NFT технологията в център на своята работа, а не я използват само като платформа за онлайн търговия. Това активизира арт колекционерите и стимулира появата на нови инвестиционни фондове. Джъстин Сън, главен изпълнителен директор на платформата за криптовалута „Tron“ лансира „JUST NFT“, чиято цел е да изгради мост между произведенията на международни NFT художници и традиционните художествени произведения. Закупените от Сън NFT произведения на Пикасо и Уорхол срещу 22 млн. долара са сред първите, които са цифрово регистрирани в блокчейна. „Кристис“ основа фонда „Christie’s Ventures“, който да насочва нововъзникващи технологични компании, чиито продукти могат да окажат влияние върху пазара на изкуство като подобряват моделите, по които се създава изкуство и тези, по които то се консумира. Първата инвестиция е придобиването на Web3 компанията LayerZero Labs, която управлява протокол, позволяващ различните блокчейни като Ethereum или Tezos да взаимодействат помежду си. С рязкото обезценяване на криптовалутата, обаче, голяма част от колекциите с крипто арт губят стойността си. Ударът веднага е усетен от големите NFT пазари като Art Basel в Швейцария и OpenSea в САЩ, които са принудени да ограничат продажбите и да уволнят значителна част от персонала си.
Предимствата на NFT произведенията се дължат на умелата комбинация от развитието на дигиталните технологии, уникалността на създаваните продукти, творческата свобода, формирането на разнообразни социални и онлайн контакти, желанието за притежаване на арт произведения и възползването от все още търсените криптовалути. Но те поставя отново и важния въпрос за действителната стойност на търгуваните произведения – както художествена, така и финансова.
Вариант на статията е публикувана в сп. "Мениджър", бр. 10/ 2022
Коментари
Публикуване на коментар