„Човекът от Пекин” на Хенинг Манкел е оригинален роман,
който целенасочено излиза от границите на типичното криминале, за да влиза в
пространствата на трилъра, сагата, политическата драма. Голямото достойнство на
текста е, че сюжетните линии текат последователно, а не успоредно, което
позволява на читателя да възприема пълноценно различните послания и
интерпретативни модели на автора. Сред предимствата на книгата са приятният
стил, плътното драматургично повествование, драматичната атмосфера, богатата фактологична
подготвеност и добрият усет към детайла на автора.
Наглед историята започва типично за шведската криминална
литература – в далечната тиха, спокойна и до голяма степен скучна шведска
провинция е извършено масово убийство – с голяма жестокост е избито почти цяло
село. Полицията действа акуратно, но мудно, шведското общество е шокирано от
садизма, а с разплитането на случая се заема упорита съдийка, която случайно се
оказва близка с някои от жертвите. Дотук нищо извън наложения през последните
години модел на шведските криминалета – героят е самотен, объркан, често
аматьор, обществото така и не свиква с жестокостта на все по-изобретателните и
често масови убийци, атмосферата е напрегната, но действието се разплита
последователно. Като втори пласт стои картината на променящото се шведско
общество, което е призвано да излезе от своята изолация, за да свикне с
присъствието на чужденците, които идват от целия свят и явно все по-активно
населяват студения, но подреден европейски север.
Повествованието обаче бързо се пренася през различни
географски територии и времена – към тежкия живот на обикновен китайски
селянин, който първоначално е отвлечен и принуден да участва в строежа на
американските железопътни линии, измъчван от шведския си надзирател. След завръщането
си в родината се причислява към дейността на шведски мисионери, но губи доверие
в тях и жестоко си отмъщава. Линията се преплита отново със съвременния Китай,
в която наследниците му са висши партийни функционери, но са забъркани в
корупция и политичейски манипулации, гонейки голямата мечта за завладяването на
Африка. Тук Манинг вплита и политическата критика, навярно следвайки
собственото си битие като живееш в Мозамбик – страната, която се явява арена на
колониализма на 21 век, при който комунистически Китай е амбициран да изнесе
няколко милиона китайски селяни към безлюдните африкански територии, с което от
една страна да реши нарастващия си демографски проблем, а от друга – подобно на
традиционните колонизатори, да черпи евтини ресурси от чужди държави.
В крайна сметка се оказва, че визираният в заглавието „човек
от Пекин” е наемен убиец, изпратен да заличи следите на престъпления, останали
в далечното минало.
Но „човекът от Пекин” би могъл да се приеме и като метафора на
всяко чуждо нашествие – в географското пространство, в културата, в личните
норми и разбирания.
Коментари
Публикуване на коментар