Пропускане към основното съдържание

Познание за онлайн журналистиката

Грета Дерменджиева "Онлайн журналистиката. Медиите в дигиталния свят", С., 2012, Университетско издателство „Св. Климент Охридски"

Необходимостта от доброто познаване на дигиталните медии е сред важните приоритети на научните и социални изследователи. Един от добрите и интересни примери в това отношение представлява книгата на доц. д-р Грета Дерменджиева „Онлайн журналистика. Медиите в дигиталния свят”*.
Текстът впечатлява със своя обем. Отделните седем глави са посветени на същността и особеностите както на дигиталните медии, така и на  онлайн журналистиката, на журналистическия процес в интернет, уебдизайна и етиката на киберпространството. Има стремеж за изчерпателност и позоваване на множество научни твърдения, направени от различни изследователи в рамките на няколко научни системи. Книгата започва с добро историческо проследяване на развитието на интернет като среда и като медия. Цитирането на разнообразни статистически данни по повечето от засегнатите въпроси силно обогатява текста и потвърждава научните хипотези. Приема се, че традиционните медии навлизат в интернет, защото именно там мигрира голяма част от тяхната аудитория. Така новопоявилите се дигитални версии носят повечето от характеристиките на познатите формати.
Съществената промяна е свързана преди всичко с моделите на представяне на информация и тези на комуникация с аудиторията, с нуждата от все по-пълно съобразяване с очакванията и интересите на потребителите. Още повече, че, както самата Грета Дерменджиева твърди, „мисловното поле на виртуалния човек е по-разширено и динамично”(с.97).
Книгата е опит да се обхванат много от популярните теории, концепции и позиции за развитието на интернет като медия и на медиите в интернет. С такава цел са дефинирани особеностите на новите медии, проследено е традиционното разделяне на цивилизационното развитие (устна, писмена, аудиовизуална и електронна цивилизация), моделът и форматът, през които те боравят с информацията – все традиционни за комуникацията. Наблюдението се основава на констатираната от Роджър Фидлър медиаморфоза, на някои от тезите на изследователи като Лев Манович, Маршал Маклуън, Алвин Тофлър, Денис Маккуейл и други.
Авторът съвсем ясно посочва, че „информационната ера (…) променя начина, по който мислим и действаме. Медийната култура сега е доминираща форма на културата, която ни социализира и дава материал за идентичност в условията на социална репродукция и трансформация, при това новите медии са по-ангажиращи от другите медии на умствено, психично и емоционално ниво.” (с.115).
Интересно е извеждането на повечето от характеристиките на дигиталните медии – като обратна връзка, интерактивност, активна перцепция, персонализация, дигитализация, множество платформи за получаване на информацията, незабавност, компресиране, хипермедийност, конвергенция, миниатюризация, разпръснатост, глобалност, виртуалност, както и традиционното изследване на виртуалните общности.
Много полезни са обясненията, отнасящи се до концепциите за взаимодействието между технология и потребители и между различните потребители в интернет – разделянето  на Уеб 1.0, Уеб 2.0, Уеб 3.0.
Грета Дерменджиева отделя цяла глава в книгата си на онлайн журналистическата етика – чрез изясняване на понятията нетикет, етика при блоговете, работа с източниците на информация, нерегламентирано поведение – описание на някои от видовете злонамерени действия, хакерство, кражби и други компютърни престъпления.
Авторът смята, че „аудиторията започна да се превръща в онлайн общност. Тези общности станаха лостът, с който новите медии се придвижват напред. Общностите извадиха медиите от състоянието „старо съдържание върху нова платформа” и до днес продължават да изискват услуги, адекватни на всички съвременни технологии (в т.ч. мобилни), право на въздействие, право на съавторство и пр., с което не спират да влияят върху развитието им и да дърпат напред”(с.448).
„Онлайн журналистика. Медиите в дигиталния свят” съдържа и полезно описание на различните типове новинарски сайтове, включително чрез илюстрирането им със снимки, мигриране на традиционни вестници и списания към виртуалната среда, навлизане на българските издания в интернет.
Обърнато е внимание на пазарното поведение на онлайн вестниците – чрез покупка на съдържание, онлайн реклама, включени са и конкретни случаи. Сходни, подробни наблюдения са изведени и за онлайн радиото и телевизионните канали в интернет, обясняват се и новите понятия като уебкаст, подкаст. А също на сайтове за видео обмен, онлайн информационни агенции, социални мрежи. Въведени са и списъци с интересни сайтове от областта на дигиталните медии.
Активността на научното наблюдение отговаря на разбирането на Грета Дерменджиева, че „онлайн медиите задоволяват специфичните потребности на глобалния човек с възможностите си за лесен достъп, разнообразие на съдържание, компресия на информацията, наличие на множество гледни точки, средства за споделяне и обратна връзка”(с.780).
Като част от определянето на онлайн журналистиката в книгата са проследени търсенето и потребяването на информация. Първото е представено чрез характеристиките на различните видове търсачки, метатърсачки, портали, директории, тематични указатели, виртуални библиотеки, база данни. Второто е конструирано около особеностите за четене на информация от екрана на компютъра, таблета или мобилния телефон – включително чрез разликата във възприемането на онлайн хиперлинков текст, в писането, посредством изреждането на някои от елементите на дигитален разказ, посочване на новинарските стойности на информацията в интернет.
Прави се опит и за оформяне на специфични дигитални жанрове, за каквито се посочват блогът, началната страница, новинарският поток, въпреки че подобно определяне все още изглежда твърде спорно при сравнението им с традиционните журналистически жанрове.
„Мултимедията, хипертекстуалността и интерактивността размиват границата между комуникатора и реципиента, тъй като в Интернет всеки е латентен писател, редактор, читател, издател и клиент, смята Грета Дерменджиева. Те провокират журналистите да се откажат в голяма степен от ролята си на комуникатори и да се превърнат в експерти, в регулировчици на информационния трафик, в модератори, предизвикващи и улесняващи дискусии по дадени теми, в навигатори в света на новините и личните преживявания.”(с.783)
Особено интересна е главата, посветена на уебдизайна. Наблюдението преминава през изреждането на елементите на уебсайта, на съдържанието и на формата на онлайн информацията, като се добавя и моментът на въздействие чрез навигацията, хиперлинковете, генерирането на трафик, ключови думи при ползването на търсачки.
Сред положителните качества на книгата на доц. Грета Дерменджиева „Онлайн журналистика. Медиите в дигиталния свят” са нейното богато съдържание, включването в края на текста на речник на основни и ключови понятия, цитирането на множество данни, таблици, добавянето на изображения.
Наистина на места се забелязва известно повторение на част от тезите, навярно породено от наблюдението на различни концепции – общоприети или частни, дефинирани в различни етапи от развитието на медийната теория на интернет. Те, обаче, умело са преодолени, за сметка на многообразието и разноаспектността на научните заключения.
В това отношение книгата наистина е подходящ образец за сериозността, задълбочеността и широтата на научната мисъл на съвременните български изследователи.

Статията е публикувана в "Медиите на 21 век", www.newmedia21.eu

Коментари

Всичко за мен

Моята снимка
Мария Попова
Мария Попова е журналист, доктор на науките, доцент по „Теория на журналистиката и медиите“ и "Арт журналистика" във Факултета по журналистика и масова комуникация на Софийския университет „Св. Климент Охридски”. Завършва хуманитарен профил в 22 СОУ „Г. С. Раковски“ и магистратура по журналистика във Факултета по журналистика и масова комуникация на СУ „Св. Климент Охридски”. Работила е като журналист в БНР, в. „Култура”, в. „К“, сп. "Мениджър". Ръководител е на магистърска програма „Лайфстайл журналистика” и на профил „Култура” в специалност „Журналистика“. Автор е книгите "Аудитория и журналистика" (2023), "Медийният човек" (2019) „Виртуалният човек” (2005, 2012, 2021), „Въведение в журналистическата теория” (2012, 2021) и „Теоретични аспекти на медиите“ (2014). Съавтор е на книгите „Реформи и социална промяна“ (2016), „Медиите в Европа” (2012), „Дигиталните медии” (2012), „Думите на медийния преход” (2010), „Журналистическите професии. Статут и динамика в България“ (2010-2011). Съредактор е на сборниците „Журналисти по теория, журналисти на практика” (2007-2021).

Популярни публикации от този блог

Анжело Красини и неговите накити, преродени в картини (изложбите на 2023 г.)

Оригинално съчетаване между искрящата релефност на истински бижута и двуизмерната колоритност на живописни дамски портрети пресъздава българският художник ювелир Анжело Красини в изложбата „Преродени", която  бе представена през май 2023 г. в столичната галерия „Арте“. С творбите си художникът пресъздава за нов живот красивите и сякаш застинали във времето женски лица от античните „Фаюмски портрети“, като ги допълва с истински накити, напомнящи за автентичните образи.  Оригиналните „Фаюмски портрети“ са живописни портрети на хора, намерени прикрепени към техните мумии в района на оазиса Фаюм, Египет. Портретите са датирани към периода  I - IV  век и представляват еволюция в древноегипетското изкуство, повлияно от елинистичната живопис от времето на Птоломеите и реалистичния римски портрет от времето на римското управление на Египет. Известни са около 900 подобни изображения в света. Те са сред първите примери за кавалетен портрет. За тяхното изработване са използвани...

Какво искат (и могат да получат) жените - портрет на модерната жена в книгата на Ориана Фалачи

  В книгата „ Ако се родиш жена” (изд ателство  Ciela”, 2023)  на италианската журналистика и писателка Ориана Фалачи   са включени  20  нейни  статии и интервюта, направени за  италианското списание „ L’Europeo “  в периода между 1955 и1974 г.  Сред интервюираните дами личат имената на водещи за времето си политици като израелския министър-председател Голда Меир, индийския министър-председател Индира Ганди, дизайнерки като Коко Шанел и  Мери Куант (която налага модата на миниполата), интелектуалки като американската писателка и художничка Кейт Милет, част от движението за равноправие на жените, модни икони като Жаклин Кенеди, руската балерина Мая Плисецкая, италианските певици и актриси Мили Монти, Елза Мартинели, Мини Мацини, шведската актриса Ингрид Тулин и др.   Това  е книга за другата Фалачи  –  онази, която не пише за война, не интервюира водещи политици, не дразни ислямски лидери, не се бунтува и гневи. Е...

Утопията на постхуманизма

„Атлантически експрес“ (2022, изд. „Колибри“) на Георги Тенев е сложен и многопластов роман, в който се поставят важните въпроси за границите на съзнанието и човешката душа, за същността на личността и свободата  ѝ да формира множествена идентичност.  В текста успоредно се наслагват две сюжетни линии. Първата е антиутопичната история за пътуването на   журналист а  Радо в атлантически експрес  в опит да намери спасение в нов, по-добър свят след разпадането на европейските държави, които драматично изчезват сред пламъците на войните между изтока и запада, исляма и християнството, агресивната бруталност на първичността и неспособността на културните цивилизации да защитят човешките норми. Във въображаемото, но реалистично звучащо пространство на романа, европейските общества са пожертвани от жадните за власт и свръхпроизводство политически и икономически елити, които с лекота извършват безогледни престъпления – изчерпват природните ресурси, заграбват национал...