
Проследих сюжета на „Петата жена” на Хенинг Манкел първо като серия от популярната телевизионна поредица „Валандер”. Навярно и затова, докато четях книгата, в съзнанието образът на Курт Валандер, легендарният полицейски следовател на Манкел, имаше лицето на английския актьор Кенет Брана. Макар и книгата да е много по-богата като сюжетни линии, тя доста си прилича с филма главно по това, че и двете произведения успяват пълноценно да пресъздава онази атмосфера на тиха лудост, депресивност и зловещ садизъм, които отличават работите на Манкел. Валандер си остава световен образец за полицейски следовател, който има дарбата, методичността и целеустремеността да преследва жестоки убийци, чийто престъпления излизат извън общоприетия морал, търпение, а може би и фантазия.
Героят е объркан, с липсващ или хаотичен личен живот, живеещ
в сянката на креативния си баща, с когото, по презумция, има сложни, неясни
взаимоотношения, захвърлен на ръба на изчезващата шведска средна класа, която
така и не постига очакваното благоденствие, но се оказва неподготвена за
драматизма на „свободното движение на хора и капитали”, за политическите
боричкания и икономическите машинации. И въпреки това той все пак успява да
удържи фокуса на полицейската си интуиция, за да гони чезнещия призрак на един
свиреп масов убиец, който е едновременно маниакален, но и социално
добродетелен, социопат, който ритмично следва предписанията на житейските си
линии, смесвайки ги с тези на бъдещите си жертви.
Сюжетът на книгата проследява успоредните терзания на убиеца
и неговия преследвач, така че за читателя е ясно, че става въпрос за
жена-убиец, нещо, за което подсказва и заглавието. От рано стават разбираеми и
мотивите й да извършва престъпленията, които, противно на очакванията, не са
корист или ревност, а социално отмъщение – жертвите са също такива садисти,
както и своя отмъстител, а характерът на тяхната смърт имитира характера напрестъпленията
им.
Романът като че ли призовава читателите да определят кое е
социално приемливо – дали такива са жестоките убийства на останалите анонимни и
ненаказани убийци и поведението на техния „ангел на смъртта”, който безогледно
раздава правосъдие от името на безмълвните ми жертви. Възмездието оправдава ли престъплението?
Моралът защитава ли убийците? Дали обществената система е подготвена да
преследва и наказва действителните престъпници или остава няма и сляпа за онези
престъпления, които не излизат наяве, които остават затворени зад стените на
обшественото мълчание, зад ловкостта на престъпниците при заличаване на следите
им? Нима обществото само трябва да раздава правосъдие, когато социалните
институции не успяват да го направят, подобно на доброволческите отряди, които
сформират обърканите шведски граждани, в опит да се защитят?
Краят е предизвестен – убийцата е хваната, Валандер свършва
почти перфектно полицейската си работа, макар и с цената на много лишения,
страдания и драматични обрати.
Коментари
Публикуване на коментар