Пропускане към основното съдържание

Експериментираща и поетична – непознатата Магда Абазова (изложбите на 2023 г.)

100 години от рождението на художничката Магда Абазова се отбелязва от Националната галерия с юбилейна изложба. Тя е открита на 21 ноември 2023 г. в залите на „Квадрат 500” и може да бъде разгледана до 10 март 2024 г. Представени са над 100 картини от различни творчески периоди на художничката – от най-ранните й картини от край на 40-те години, през отличаваните й произведения като „Автопортрет” от 1962 г., за който получава голямата награда за живопис на Съюза на българските художници, циклите от 70-те години на 20 век „Копривщенски интериори”, „Родопски пейзажи”, до абстрактните платна от 80-те и 90-те години. 
Куратор на експозицията е изкуствоведът д-р Надежда Джакова, която си поставя за цел да представи опоетизираната реалност на Магда Абазова, да покаже художничката като лиричен герой и създател, чието творческо многообразие очертава ясни жанрови и тематични полета, но и разкрива спецификите в цветовата и стилова игра на художничката.

Въпреки че Магда Абазова е добре позната на своите колеги и високо ценена заради силния си и разпознаем авторски почерк, и умението си да работи в различни стилове, нейното творчество остава до голяма степен непознато за българската публика. Навярно една от причините е, че като творец, тя отказва да следва определените стилове на социалистическата система, в която подчиняването на догмите в рисуването и пропагандната линия са задължителни, а участието в общите социални и професионални дейности  – показател за групова и политическа принадлежност. В това отношение една интровертна по характер художничка, с безкомпромисен творчески и личен стил се оказва колкото затворена в самотата на ателието си, толкова и неразбрана, неадаптивна към драматизма на времето, през което живее и твори. 


Най-общо изложбата разкрива три концептуални линии в произведенията на Магда Абазова. Първата съдържа портрети и автопортрети, които се отличават с реалистичност, но и специфичност на рисунъка. В повечето случаи композицията акцентира върху изобразените личности, които са представени най-често замислени, вглъбени в себе си, деликатни, но и изразителни като себеприсъствие. За сметка на това фонът е изчистен, почти празен, формиращ цветови контрапункт (в меко бяло, наситено жълто или сурово червено) спрямо образа на преден план. Тоналността на лицата е нюансирана, обикновено в топлите цветове (кафяво, охра, оранжево, червено). Фактурата е гладка, линията е мека, формите са окрупнени, по детски невинни, с изпъкваща черна ограждаща линия. 

Втората насока в изложбата показва разнообразни като сюжети натюрморти, пейзажи и фигурални композиции, при които фигуративността е запазена, макар отново да се включват явни препратки към кубистична изразност с известна експресивна тоналност. При част от тях се забелязва социална тематичност (актуалните за социалистическото изкуство теми – глад в Украйна, интериори с портрет на Ленин или на Левски, войната, реквием за убитите в Ястребино), която може да бъде разчетена по заглавията и частично спрямо включените обекти. Работите обаче остава далеч от политическата плакатност и нормите на пропагандното изкуство. Темите са свободно интерпретирани, формите са разчупени, но емоционално натоварени с личен смисъл – не толкова политически или социален, колкото духовен. Това още по-отчетливо се наблюдава при натюрмортите и интериорите, които провокират със своята многопластовост – като цветови контрасти и композиционно-пространствени решения. В повечето случаи човекът напълно отсъства като обект, но човешкото е въплътено в натрупаните вещи, които се превръщат в метафорични белези за присъствие. 


За мен най-любопитна се оказа третата линия, в която са представени нейните абстрактни и полуабстрактни платна, отличаващи се с особена интимност и дързост. Неслучайно за тази част от творчеството на Магда Абазова художникът и куратор Светлин Русев казва, че преди всичко това е свят на духовно съзидание – необяснима, загадъчна и мистична, смислово и пластически конструктивна, нефигуративна и конкретна, извън словесната илюстративност. 


Абстрактността в картините на Абазова е с по-скоро биоморфна, отколкото с геометрична насоченост и носи донякъде сюрреалистичен, а не експресионистичен оттенък. Впечатляваща е наситеността, суровостта на използваните цветове – ярко жълто и червено, замъглено синьо, всепоглъщащо черно. В това екзистенциално изследване на цветовете, художничката откроява своята поетична чувствителност, деликатност, но и смелост в търсенето на собствена художествена изказност. За Абазова цветът се оказва не толкова средство за визуализация на реалистичната действителност, колкото послание само по себе си, механизъм за себеразкриване и себепознание. Навярно затова картините й продължават да изглеждат толкова провокативни, но и да бъдат затрогващи и искрени. 

Оригиналната експозиция на Националната галерия, чийто дизайн е на Светлана Мирчева, е допълнена и от представените стихове на поетите Таня Кольовска, Христо Радевски и Палми Ранчев, посветени на художничката. Изложбата е съпътствана и от издадения двуезичен каталог (на български и английски език), в който са публикувани над 109 произведения на Магда Абазова.

Художничката Магда Абазова е родена през 1923 г. в гр.София. Завършва специалност „Живопис” в Националната художествена академия в София при проф. Дечко Узунов. Работи Участва в различни изложби в България, Полша, Турция и др. Рядко прави самостоятелни изложби – до края на 80-те на 20 век има само две, през 90-те години и първото десетилетие на 21 век те вече стават над 10. Носител е различни награди като орден „Св. Св. Кирил и Методий” - I степен и орден „Св. Св. Кирил и Методий” - ІII степен, национална награда за живопис „Захари Зограф”, награда на Съюза на българските художници за цялостно творчество (1996), награда на Столична община „За ярък принос в областта на културата и изкуствата” (2003), награда „Златен век” на Министерство на културата за особен принос в развитието и в популяризирането на българската култура (2005). Работи в областта на пейзажа, натюрморта, портрета. Автор на множество композиции с абстрактната живопис, за която казва, че й дава свободата да пресъздава разнообразни състояние, настроения и преживявания. През 90-те години на 20 век се включва във фестивала „Процес-пространство”, организиран от художника и изкуствовед Димитър Грозданов, като експериментира в областта на концептуалните изкуства.

Снимка: Мария Попова


Коментари

Всичко за мен

Моята снимка
Мария Попова
Мария Попова е журналист, доктор на науките, доцент по „Теория на журналистиката и медиите“ и "Арт журналистика" във Факултета по журналистика и масова комуникация на Софийския университет „Св. Климент Охридски”. Завършва хуманитарен профил в 22 СОУ „Г. С. Раковски“ и магистратура по журналистика във Факултета по журналистика и масова комуникация на СУ „Св. Климент Охридски”. Работила е като журналист в БНР, в. „Култура”, в. „К“, сп. "Мениджър". Ръководител е на магистърска програма „Лайфстайл журналистика” и на профил „Култура” в специалност „Журналистика“. Автор е книгите "Аудитория и журналистика" (2023), "Медийният човек" (2019) „Виртуалният човек” (2005, 2012, 2021), „Въведение в журналистическата теория” (2012, 2021) и „Теоретични аспекти на медиите“ (2014). Съавтор е на книгите „Реформи и социална промяна“ (2016), „Медиите в Европа” (2012), „Дигиталните медии” (2012), „Думите на медийния преход” (2010), „Журналистическите професии. Статут и динамика в България“ (2010-2011). Съредактор е на сборниците „Журналисти по теория, журналисти на практика” (2007-2021).

Популярни публикации от този блог

Анжело Красини и неговите накити, преродени в картини (изложбите на 2023 г.)

Оригинално съчетаване между искрящата релефност на истински бижута и двуизмерната колоритност на живописни дамски портрети пресъздава българският художник ювелир Анжело Красини в изложбата „Преродени", която  бе представена през май 2023 г. в столичната галерия „Арте“. С творбите си художникът пресъздава за нов живот красивите и сякаш застинали във времето женски лица от античните „Фаюмски портрети“, като ги допълва с истински накити, напомнящи за автентичните образи.  Оригиналните „Фаюмски портрети“ са живописни портрети на хора, намерени прикрепени към техните мумии в района на оазиса Фаюм, Египет. Портретите са датирани към периода  I - IV  век и представляват еволюция в древноегипетското изкуство, повлияно от елинистичната живопис от времето на Птоломеите и реалистичния римски портрет от времето на римското управление на Египет. Известни са около 900 подобни изображения в света. Те са сред първите примери за кавалетен портрет. За тяхното изработване са използвани...

Какво искат (и могат да получат) жените - портрет на модерната жена в книгата на Ориана Фалачи

  В книгата „ Ако се родиш жена” (изд ателство  Ciela”, 2023)  на италианската журналистика и писателка Ориана Фалачи   са включени  20  нейни  статии и интервюта, направени за  италианското списание „ L’Europeo “  в периода между 1955 и1974 г.  Сред интервюираните дами личат имената на водещи за времето си политици като израелския министър-председател Голда Меир, индийския министър-председател Индира Ганди, дизайнерки като Коко Шанел и  Мери Куант (която налага модата на миниполата), интелектуалки като американската писателка и художничка Кейт Милет, част от движението за равноправие на жените, модни икони като Жаклин Кенеди, руската балерина Мая Плисецкая, италианските певици и актриси Мили Монти, Елза Мартинели, Мини Мацини, шведската актриса Ингрид Тулин и др.   Това  е книга за другата Фалачи  –  онази, която не пише за война, не интервюира водещи политици, не дразни ислямски лидери, не се бунтува и гневи. Е...

Утопията на постхуманизма

„Атлантически експрес“ (2022, изд. „Колибри“) на Георги Тенев е сложен и многопластов роман, в който се поставят важните въпроси за границите на съзнанието и човешката душа, за същността на личността и свободата  ѝ да формира множествена идентичност.  В текста успоредно се наслагват две сюжетни линии. Първата е антиутопичната история за пътуването на   журналист а  Радо в атлантически експрес  в опит да намери спасение в нов, по-добър свят след разпадането на европейските държави, които драматично изчезват сред пламъците на войните между изтока и запада, исляма и християнството, агресивната бруталност на първичността и неспособността на културните цивилизации да защитят човешките норми. Във въображаемото, но реалистично звучащо пространство на романа, европейските общества са пожертвани от жадните за власт и свръхпроизводство политически и икономически елити, които с лекота извършват безогледни престъпления – изчерпват природните ресурси, заграбват национал...