Пропускане към основното съдържание

Експериментираща и поетична – непознатата Магда Абазова (изложбите на 2023 г.)

100 години от рождението на художничката Магда Абазова се отбелязва от Националната галерия с юбилейна изложба. Тя е открита на 21 ноември 2023 г. в залите на „Квадрат 500” и може да бъде разгледана до 10 март 2024 г. Представени са над 100 картини от различни творчески периоди на художничката – от най-ранните й картини от край на 40-те години, през отличаваните й произведения като „Автопортрет” от 1962 г., за който получава голямата награда за живопис на Съюза на българските художници, циклите от 70-те години на 20 век „Копривщенски интериори”, „Родопски пейзажи”, до абстрактните платна от 80-те и 90-те години. 
Куратор на експозицията е изкуствоведът д-р Надежда Джакова, която си поставя за цел да представи опоетизираната реалност на Магда Абазова, да покаже художничката като лиричен герой и създател, чието творческо многообразие очертава ясни жанрови и тематични полета, но и разкрива спецификите в цветовата и стилова игра на художничката.

Въпреки че Магда Абазова е добре позната на своите колеги и високо ценена заради силния си и разпознаем авторски почерк, и умението си да работи в различни стилове, нейното творчество остава до голяма степен непознато за българската публика. Навярно една от причините е, че като творец, тя отказва да следва определените стилове на социалистическата система, в която подчиняването на догмите в рисуването и пропагандната линия са задължителни, а участието в общите социални и професионални дейности  – показател за групова и политическа принадлежност. В това отношение една интровертна по характер художничка, с безкомпромисен творчески и личен стил се оказва колкото затворена в самотата на ателието си, толкова и неразбрана, неадаптивна към драматизма на времето, през което живее и твори. 


Най-общо изложбата разкрива три концептуални линии в произведенията на Магда Абазова. Първата съдържа портрети и автопортрети, които се отличават с реалистичност, но и специфичност на рисунъка. В повечето случаи композицията акцентира върху изобразените личности, които са представени най-често замислени, вглъбени в себе си, деликатни, но и изразителни като себеприсъствие. За сметка на това фонът е изчистен, почти празен, формиращ цветови контрапункт (в меко бяло, наситено жълто или сурово червено) спрямо образа на преден план. Тоналността на лицата е нюансирана, обикновено в топлите цветове (кафяво, охра, оранжево, червено). Фактурата е гладка, линията е мека, формите са окрупнени, по детски невинни, с изпъкваща черна ограждаща линия. 

Втората насока в изложбата показва разнообразни като сюжети натюрморти, пейзажи и фигурални композиции, при които фигуративността е запазена, макар отново да се включват явни препратки към кубистична изразност с известна експресивна тоналност. При част от тях се забелязва социална тематичност (актуалните за социалистическото изкуство теми – глад в Украйна, интериори с портрет на Ленин или на Левски, войната, реквием за убитите в Ястребино), която може да бъде разчетена по заглавията и частично спрямо включените обекти. Работите обаче остава далеч от политическата плакатност и нормите на пропагандното изкуство. Темите са свободно интерпретирани, формите са разчупени, но емоционално натоварени с личен смисъл – не толкова политически или социален, колкото духовен. Това още по-отчетливо се наблюдава при натюрмортите и интериорите, които провокират със своята многопластовост – като цветови контрасти и композиционно-пространствени решения. В повечето случаи човекът напълно отсъства като обект, но човешкото е въплътено в натрупаните вещи, които се превръщат в метафорични белези за присъствие. 


За мен най-любопитна се оказа третата линия, в която са представени нейните абстрактни и полуабстрактни платна, отличаващи се с особена интимност и дързост. Неслучайно за тази част от творчеството на Магда Абазова художникът и куратор Светлин Русев казва, че преди всичко това е свят на духовно съзидание – необяснима, загадъчна и мистична, смислово и пластически конструктивна, нефигуративна и конкретна, извън словесната илюстративност. 


Абстрактността в картините на Абазова е с по-скоро биоморфна, отколкото с геометрична насоченост и носи донякъде сюрреалистичен, а не експресионистичен оттенък. Впечатляваща е наситеността, суровостта на използваните цветове – ярко жълто и червено, замъглено синьо, всепоглъщащо черно. В това екзистенциално изследване на цветовете, художничката откроява своята поетична чувствителност, деликатност, но и смелост в търсенето на собствена художествена изказност. За Абазова цветът се оказва не толкова средство за визуализация на реалистичната действителност, колкото послание само по себе си, механизъм за себеразкриване и себепознание. Навярно затова картините й продължават да изглеждат толкова провокативни, но и да бъдат затрогващи и искрени. 

Оригиналната експозиция на Националната галерия, чийто дизайн е на Светлана Мирчева, е допълнена и от представените стихове на поетите Таня Кольовска, Христо Радевски и Палми Ранчев, посветени на художничката. Изложбата е съпътствана и от издадения двуезичен каталог (на български и английски език), в който са публикувани над 109 произведения на Магда Абазова.

Художничката Магда Абазова е родена през 1923 г. в гр.София. Завършва специалност „Живопис” в Националната художествена академия в София при проф. Дечко Узунов. Работи Участва в различни изложби в България, Полша, Турция и др. Рядко прави самостоятелни изложби – до края на 80-те на 20 век има само две, през 90-те години и първото десетилетие на 21 век те вече стават над 10. Носител е различни награди като орден „Св. Св. Кирил и Методий” - I степен и орден „Св. Св. Кирил и Методий” - ІII степен, национална награда за живопис „Захари Зограф”, награда на Съюза на българските художници за цялостно творчество (1996), награда на Столична община „За ярък принос в областта на културата и изкуствата” (2003), награда „Златен век” на Министерство на културата за особен принос в развитието и в популяризирането на българската култура (2005). Работи в областта на пейзажа, натюрморта, портрета. Автор на множество композиции с абстрактната живопис, за която казва, че й дава свободата да пресъздава разнообразни състояние, настроения и преживявания. През 90-те години на 20 век се включва във фестивала „Процес-пространство”, организиран от художника и изкуствовед Димитър Грозданов, като експериментира в областта на концептуалните изкуства.

Снимка: Мария Попова


Коментари

Всичко за мен

Моята снимка
Мария Попова
Мария Попова е журналист, доктор на науките, доцент по „Теория на журналистиката и медиите“ и "Арт журналистика" във Факултета по журналистика и масова комуникация на Софийския университет „Св. Климент Охридски”. Завършва хуманитарен профил в 22 СОУ „Г. С. Раковски“ и магистратура по журналистика във Факултета по журналистика и масова комуникация на СУ „Св. Климент Охридски”. Работила е като журналист в БНР, в. „Култура”, в. „К“, сп. "Мениджър". Ръководител е на магистърска програма „Лайфстайл журналистика” и на профил „Култура” в специалност „Журналистика“. Автор е книгите "Аудитория и журналистика" (2023), "Медийният човек" (2019) „Виртуалният човек” (2005, 2012, 2021), „Въведение в журналистическата теория” (2012, 2021) и „Теоретични аспекти на медиите“ (2014). Съавтор е на книгите „Реформи и социална промяна“ (2016), „Медиите в Европа” (2012), „Дигиталните медии” (2012), „Думите на медийния преход” (2010), „Журналистическите професии. Статут и динамика в България“ (2010-2011). Съредактор е на сборниците „Журналисти по теория, журналисти на практика” (2007-2021).

Популярни публикации от този блог

Анжело Красини и неговите накити, преродени в картини (изложбите на 2023 г.)

Оригинално съчетаване между искрящата релефност на истински бижута и двуизмерната колоритност на живописни дамски портрети пресъздава българският художник ювелир Анжело Красини в изложбата „Преродени", която  бе представена през май 2023 г. в столичната галерия „Арте“. С творбите си художникът пресъздава за нов живот красивите и сякаш застинали във времето женски лица от античните „Фаюмски портрети“, като ги допълва с истински накити, напомнящи за автентичните образи.  Оригиналните „Фаюмски портрети“ са живописни портрети на хора, намерени прикрепени към техните мумии в района на оазиса Фаюм, Египет. Портретите са датирани към периода  I - IV  век и представляват еволюция в древноегипетското изкуство, повлияно от елинистичната живопис от времето на Птоломеите и реалистичния римски портрет от времето на римското управление на Египет. Известни са около 900 подобни изображения в света. Те са сред първите примери за кавалетен портрет. За тяхното изработване са използвани...

Какво искат (и могат да получат) жените - портрет на модерната жена в книгата на Ориана Фалачи

  В книгата „ Ако се родиш жена” (изд ателство  Ciela”, 2023)  на италианската журналистика и писателка Ориана Фалачи   са включени  20  нейни  статии и интервюта, направени за  италианското списание „ L’Europeo “  в периода между 1955 и1974 г.  Сред интервюираните дами личат имената на водещи за времето си политици като израелския министър-председател Голда Меир, индийския министър-председател Индира Ганди, дизайнерки като Коко Шанел и  Мери Куант (която налага модата на миниполата), интелектуалки като американската писателка и художничка Кейт Милет, част от движението за равноправие на жените, модни икони като Жаклин Кенеди, руската балерина Мая Плисецкая, италианските певици и актриси Мили Монти, Елза Мартинели, Мини Мацини, шведската актриса Ингрид Тулин и др.   Това  е книга за другата Фалачи  –  онази, която не пише за война, не интервюира водещи политици, не дразни ислямски лидери, не се бунтува и гневи. Е...

Преходът като социален проект

Светлозар Кирилов “Полша в лабиринта на прехода”, Университетско издателство “Св. Кл. Охридски”, София, 2006 Макар в България все още да съществува разногласие относно достигането или не до края на прехода, през който преминават страните от бившия социалистически блок, неговото опознаване представлява безспорен интерес за изследователи от различни направления. Считаният за един от най-успешни преходи – този на Полша, е в центъра на анализа на Светлозар Кирилов. Книгата му “Полша в лабиринта на прехода” поставя две важни насоки за наблюдение – какви са причините за по-бързото реализиране на социалните и икономически реформи в страните от Централна Европа в сравнение с тези от Източна Европа и същевременно какви са особеностите на социалната трансформация през призмата на полския опит. В случая преминаването на обществата от една политическа и икономическа система към друга е уникално поради едновременното и интензивно съчетаване на икономическите и политическите промени, които имат по-с...