Книгата „Умните жени на бизнеса. Завладяващите истории на едни от най-успешните бизнесдами в света” (2022, издателство „Ейч Ем Ар Логос”) е написана от писателите и журналисти Клаудия Ланфранкони и Антония Майнерс и отразява историите на 21 успели жени. Прави впечатление, че повечето от тях не са познати на масовата аудитория. Но значението им за развитието на определени бизнеси или появата на дадени продукти е голямо. Това са жени, които живеят предимно през 20-ти век – време на бурно развитие на технологиите, но и на борба с расовите и полови предразсъдъци. Обществото се изправя пред нови форми на комуникация,социални възможности, появата на нови професии. Жените се стремят пълноценно да участват в обществения живот, да работят, да развиват свой бизнес и да имат професионално развитие.
Като че ли основният въпрос, който книгата задава, е защо високообразовани, умни и талантливи жени не успяват да постигнат това обществено влияние, богатство и популярност, което имат мъжете. Един от възможните отговори е налагането на „стъклен таван” – символиченпраг, до който жените могат да се изкачват в социалната и професионална йерархия. Дълго време се сблъскват с ограничени права – не могат да гласуват, да имат собствена професия, да получават качествено образование. Зависят от волята на бащите и съпрузите си, за да започнат работа или да имат собствен бизнес, даже да открият лична банкова сметка. Обществото очаква от тях да реализират единствено семейните си ангажименти. В случаите, когато имат по-добри перспективи, много от тях са готови да отстъпят лидерството на понякога не толкова успешни и талантливи мъже.
В книгата се очертава реалистичен портрет на качествата, които успешната бизнесдама трябва да притежава. Например зад успехите на Маргарете Щайф стои изключителна воля, амбиция и предприемчивост. Въпреки прекараното заболяване, която я оставя като дете в инвалидна количка, тя осъществява мечтата си да шие плюшени играчки. С помощта на семейството си – родители, братя и сестри, племенници успява да изгради една от най-големите немски компании за производството им. Създаденото от Щайф мече-играчка Теди остава емблематично и досега.
Популярността и високата обществена оценка за един от най-големите и ценени американски качествени вестници „Вашингтон поуст” е резултат от последователната и безкомпромисна позиция на неговия собственик и издател Катрин Греъм. Умната, дисциплинирана, но несигурна и скромна Катрин поема с неохота лидерството във вестника след бляскавото начало, положено от нейния баща Юджийн Майер и нейния съпруг Филип Греъм. Нейната вродена толерантност и прагматичност са решаващи, когато се налага изданието да води големите си обществени битки с публикуването на разкритията за „Досиетата на Пентагона“ и аферата „Уотъргейт“. И двете събития се оказват решаващи за хода на американската история, но и са блестящи примери за влиянието и авторитета на съвременната журналистика.
Всички хора по света познават тортата „Захер“, а много от тях са посещавали едноименния хотел във Виена. Триумфът на двете забележителности се дължи на мъдрите решения, безкомпромисността и отдадеността на Анна Захер. Тя наследява рецептата за тортата от своя свекър, а управлението на хотела от своя съпруг, но именно нейната силна воля, умението да общува с известните и влиятелните личности на деня превръщат хотела в притегателно място за целия европейски елит. Трябва да си даваме сметка, че времето, в което е живяла и работила, я изправя пред значими полови предразсъдъци и социални ограничения. Това определя готовността й да реинвестира печалбите си обратно в бизнеса, предпочитайки да живее скромно и пестеливо.
Комуникативността, доброто въображение и способността за креативни предложения са сред силните страни на големите и добре разпознаваеми модни икони като дизайнерите Коко Шанел, Миуча Прада и Жана Тусен. Всяка от тях разчита на преди всичко на собствения талант, на добрите си контакти с представителите на социалния и артистичен елит, на
инициативността и оригиналността, за да създават своите уникални дрехи, аксесоари и бижута. Шанел остава в историята на модата с малката черна рокля и впечатляващите сака, с носещия нейното име парфюм. Прада издига модната марка, създадена от дядо й, до нови висоти като предлага елегантност, изчистени линии, непринудени цветове и нови материи. Тусен налага красивите и въздействащи бижута на „Картие“, доминирани от жълто злато и цветни камъни. Особено завладяваща е екстравагантната й брошка с изображение на пантера. И трите дизайнери са пример, че успешните жени винаги търся разумни бизнес начинания, от които да спечелят всички страни. Както и че отварят вратите на своите организации за много други жени.
Много често жените в бизнеса проявяват изключителна находчивост като въвеждат иновативни маркетингови подходи. Марта Матилда Харпър полага основите на фрайчзайзинга, следвайки мечтата си да отвори обществен салон за поддържане на косата на жените. Тя създава цяла система от салони, управлявани от жени със скромен произход, в които се представят нейните собствени технологични нововъведения (като регулируемия фризьорски стол и стола за измиване на коса).
Брауни Уайз пък слага началото на хоумшопинга в САЩ. Нейният надареност и съобразителност въвеждат в бизнеса за продажба на кутиите за храна Тапъруеър множество други жени, благодарение на което те излизат от ролята си на домакини и си осигуряват добро заплащане.
Успелите жени са склонни да разширяват бизнеса си по целия свят, като непрекъснато търсят нови пазари и адаптират артикулите според интересите на клиентите си. Това правят немските бизнесдами Мария Богнер, дизайнер и създател на една от най-големите вериги за спортни дрехи. Началото е с няколко шевни машини, на които шие спортни анораци и клинове за ски. Краят е собствена модна линия, разпознаваема по целия свят и носена от най-известните холивудски знаменитости.
Ене Бурда създава едно от най-популярните в света модни списания „Бурда моден”. В него за първи път дава възможност на всяка жена сама да измайстори актуалните си тоалети, благодарение на публикуваните в изданието кройки. Така прокарва пътя на високата мода към гардероба на обикновената жена, помогайки й да се почувства модерна, уверена и значима.
Книгата „Умните жени на бизнеса“ е написана увлекателно. Акцентирано е върху бизнес начинанията на описаните жени, но не са пропуснати факти и от техния личен живот. Навярно това, което обединява всичките истории, са дързостта, амбицията и умението на жените да преследват своите цели, непоколебимата им увереност в идеите им, вдъхновението, но и мъдростта, с която те виждат действителността.
Вариант на статията е публикуван в сп. "Мениджър/Жената е"/2022
Коментари
Публикуване на коментар