Ретроспективната изложба по случай 90 години от рождението на Лиляна Русева, която е представена в Националната галерия между 18 октомври 2022 г. и 5 февруари 2023 г., показва интересното, макар и малко познато творчество на един забележителен, но деликатен и скромен художник. Въпреки че остава в сянката на мащабните картини, художествената и политическата дейност на своя съпруг – Светлин Русев, в платната си Лиляна Русева с увереност и прецизност показва красивия и сложен, многостранен свят на съвременната жена.
Лиляна Русева завършва специалност „Илюстрация“ в Художествената академия при проф. Илия Бешков. Носител е на различни отличия като „Заслужил художник“ и орден „Св. Св. Кирил и Методий“ първа степен. Включените в ретроспективната изложба картини, акварели и рисунки са подбрани от куратора на експозицията Иво Милев от фондовете на Националната галерия, Софийската градска художествена галерия, художествените галерии в Плевен, Габрово, Кюстендил, Пловдив, Русе, Варна, Ловеч, Сливен и Смолян, от наследниците и от частни колекционери.
В изложбата са показани изящни дамски портрети и няколко автопортрета, които очароват със своето спокойствие и вглъбеност. Те изобразяват замислени, интелигентни жена, чието уединено присъствие навява тъга и меланхолия. Образите са изложени в своето всекидневие – дом, кухня, притихнали пред чаша с кафе или замечтани пред отворения прозорец, докато перат дрехите или прегръщат детето си.
В картините е уловено пространството на малките жестове, на дълбокото вътрешно преживяване, контрастиращо на динамиката на външната действителност. Животът на тези жени е населяван от самотни растения, от тъмнината на града, безмълвието на природата. Много често фонът в портретите е почти едноцветен, ненатрапчив, подчертаващ фините линии на нарисуваните лица.
Одухотвореността на жените в картините на Лиляна Русева е осъзната, погледите им остават свенливо наведени настрани. Единствено портретът на Светлин Русев го изобразява с вперен в зрителя поглед, демонстрирайки сила и увереност.
Всекидневието е тематичен акцент и в голямоформатните фигурални композиции. Въпреки че са адаптирани към постулатите на социализма с превъзнасянето на труда, в представените в изложбата картини липсват ясни пропагандни маркери. Трудът не е усилие, а всекидневна рутина,работните жестове са преднамерени, но застинали.
Картините на Лиляна Русева са композиционно осмислени, с прецизирано осветяване в горната половина. Те представят работещи в полето жени или мъже; жени, заети с домакинска работа;майки, които с нежност и благоговение, прегръщат децата си в стерилната анонимност на болничната стая или в уюта на дома. Изградени в традициите на неокласицизма от тях се формира представа за безвремие, но и творческа зрялост. Централните образи в тези платна придобиват характера на портретен фокус. Природният пейзаж на заден фон допълва емоционалното настроение. Сюжетите и пространствената реализация са конструирани внимателно, добавени са и автобиографични елементи.
Неслучайно художественият критик Кирил Кръстев пише, че „Лиляна Русева е от малцината художници, които правят опит за изграждане на категорична пластическа форма, която трябва да се счита не като „частен почерк и маниер“, а като целенасочено естетическо развитие“ („История на българското изобразително изкуство“, 2021).
Важна част от творчеството на Лиляна Русева са картините с голи женски тела. Темата за интимното отново е извадена на показ, но дискретно. Бледите, силно бели тела създават усещане за безплътност.
За сметка на това относително по-динамични са експонираните природни и морски пейзажи. При тях формата е по-схематична, но поетически вълнуваща. На пръв поглед пестеливият колоритнапомня за отчужденост и безразличие, което контрастира с по-наситената фактура. Приглушената гама с доминация на монохромните цветове (кафяво, охра, синьо, сиво, зелено) е в унисон със сюжетната празнота. Нарисуваните голи полета, дълбоките небеса, самотните скали или дървета, застиналото море напомнят за работите на фламандските художници.
Експонираните в ретроспективната изложба картини на Лиляна Русева показват дълбочината и художественото майсторство на един талантлив творец. Те пълноценно се вписват в традицията на съвременното българско изкуство. Представят някои от особеностите в модела на работа на жените художници в България – интереса към женската тематика, пиетата към майчинството, използването на потретите и автопортретите като средство за художествена изява. Но отразяват и дихотомията в българското изкуство, създавано през периода на социализма. От една страна художниците са принудени да търсят сюжети, чрез които да се впишат в каноните на политическата система. А от друга – се опитват да разчупят пластическите форми, да изразят модерните творчески търсения. Картините на Лиляна Русева могат да бъдат разчетени като балансирано съчетание на тези две тенденции. Но те са проява на индивидуалния изказ на един интелигентен, чувствителен, търсещ художник. Те са ненатрапчиво, но целенасочено вникване в света на съвременните жени, които зад призмата на физическата красота и изящество, скриват своя силен и целеустремен характер. Това е жената, която съумява да култивира света по схемите на своите нежни и страстни стремежи – да бъде успешен професионалист, добра майка и съпруга, пълноценна личност. Но и да рискува, ако творческото й и личностно развитие я отведат в света на самотата, неприложимостта към драматизма и конфликтността на един все още твърде мъжки свят.
Мария Попова
Вариант на статията е публикуван в сп. "Мениджър", бр. 2/2023
Коментари
Публикуване на коментар