Пропускане към основното съдържание

Страст, изкуство, себеотдаване и вдъхновение в любовната история на Гала и Салвадор Дали

Любовните истории на великите и известни личности винаги привличат вниманието на обществото. От една страна те разкриват, че знаменитостите не са като останалите хора – при тях събитията винаги са по-драматични, по-романтични, по-пленяващи или по-унищожителни. А от друга – и че те, като всички останали, страдат, влюбват се, карат се, изпадат в депресия или в еуфория, преживяват кризи или имат пълноценни семейства. Къде обаче трябва да бъдат поставени личностите на духа? Нима умението за творчество, за изключителност или даже гениалност може да бъде обхванато в същите категории, в които се представя животът на всички останали хора? Или напротив – техните драми или партньорства са средството, което стимулира творческия импулс и той се превръща във въздействащи картини, оригинални песни, интересни книги. И дали наистина всеки талантлив мъж-творец се нуждае от своята муза, а всяка успешна жена – от любовта на мъжа до себе си?
Опит за отговор на всички тези въпроси предоставя издателство „Емас” с поредицата си „Вечните двойки”. Неслучайно са подбрани заглавия, които показват висотата на любовта, но и сблъсъка на характери между наистина гениални творци и техните музи, партньорки или съпруги. Резултатът не винаги е еднозначен, но в повечето случаи позволява, чрез красотата на словото, да се надникне в някои не толкова познати аспекти от биографията на иначе много популярни творци, така че да се осветлят поне частично причините както за определени техни житейски решения, така и за импулсите, съобразно които са създали своите забележителни произведения.
Книгата „Гала и Дали. Неразделните” на Силвия Франк (2022, изд. „Емас”, превод: Ваня Пенева, стр. 317) е посветена на любовта и партньорството на изключителния испански художник Салвадор Дали и Гала – негова муза, партньорка, съпруга, майчинска фигура, импресарио, секретар, закрилник… 

В историята на изкуството винаги са обръща внимание на онези необикновени жени, които със своята красота, талант, ентусиазъм успяват да преминат през живота на няколко творци и да оставят своя отпечатък във вид на картини, поеми, музикални или театрални произведения, за чиято поява са съдействали или вдъхновили. Подобна роля има Алма Малер – съпруга на диригента и композитор Густав Малер, на архитекта Валтер Гропиус, на писателя Франц Верфел, любовница на художниците Оскар Кокошка и Густав Климт.
Елена Дяконова или както е известна – Гала е друг подобен пример. Тя е съпруга на френския поет Пол Елюар, когото изоставя, когато среща младия Салвадор Дали, междувременно е любовница на художника Макс Ернст, а впоследствие и на други. 
Книгата „Гала и Дали. Неразделните” е разделена на три части. Първата започва от момента на запознанството на Гала и Дали в испанския град Кадакес, където Гала е заведена от тогавашния си съпруг Пол Елюар в търсене на творческо предизвикателство. Умело включените реминисценции – към миналото на Гала преди запознанството с Дали, към силната връзка на Дали със сестра му, трудните отношения с неразбиращия го баща, липсата на обичаната и идеализирана майка, спомагат за ясното очертаване на биографичния контекст, но и на личностните специфики, които оформят кръга на взаимоотношенията между героите.  

Втората част на книгата показва развитието на любовната връзка – от мъчителното разпадане на брака на Гала и Пол Елюар, през първата изложба на Дали в Париж и приобщаването към групата на сюрреалистите, до местата, в които Гала и Дали са най-щастливи – връщането в Кадакес и обикновения живот, който водят в малката рибарска къщичка, до която се стига само с лодка, далеч от суетата и лукса на Париж. 

Силвия Франк много ясно залага представата за Гала като отдадената на връзката си жена: тя „вече знаеше, че онова, което ги свързва, е по-силно от секса. По-силно може би дори от самата любов. Двамата бяха сродни души. Две отделни същества, отказали се от индивидуалните си желания и стремежи в полза на нещо по-голямо.” (с. 221)
Според авторката Гала винаги осъзнава нуждата да се грижи за талантливите си мъже – да създаде работно място, където Пол да пише или Салвадор да рисува, да обикаля домовете на богатите си приятели и да ги убеждава да купят картини на Дали, да помага при огранизирането на своеобразните пърформанси, които художникът разиграва, с цел да представи сюрреалистичните си идеи и даже, когато се налага, да влезе в ролята на домакиня, която сама чисти, готви и пазарува. Това е далеч от наложения образа за Гала като разглезена светска дама, която разточително харчи значими средства, за да си купува скъпи дрехи и да се храни в престижни ресторанти. Неслучайно и на гърба на книгата е цитирана мисълта на Салватор Дали: „Гала се превърна в солта на живота ми, в моя пътеводен огън, в моето друго аз.” Това разбиране за Гала като хамелеон, който удачно се нагажда към ролите в живота си, е напълно съотносимо към визията, която Дали изгражда за нея в картините си. Тя е неговата вселена, в която разнообразните етапи от живота му (повече фантастични, отколкото резултат от реалните житейски събития) се редуват като своеобразни небесни сфери в собствената му галактика на превратности, скрити желания, творчески импулси и житейски препятствия. 

И в заключение, в кратката трета част на книгата, се показва началото на грандиозния успех, който очаква Дали – нарастващия интерес на колекционерите, разширяващите се възможности за пълноценен и преуспял живот. Цялото повествование се конструира в рамките на едва три години – от 1929 до 1931. Но те са най-интензивните откъм представянето на забележителната връзка, която Гала и Дали имат – времето когато Дали се оформя като художник, а Гала е най-силно свързана с него – като неин мъж, но и като твореца, на когото се възхищава, моделира и разкрива пред света, като човек на изкуството, който, както пише в книгата, „никога не се отказва от стремежа си към нови изразни средства, никога не спира да търси.” (с.270)

Романът е написан талантливо и увлекателно. Подробните биографични данни са внимателно маркирани. Включени са хубави природни и битови описания – на облеклото, храненето, природни и градски забележителности, местни обичаи, както и прецизни диалози. Стабилната композиция и  последователното разгръщане на повествованието спомагат за изграждането на съпричастност и любопитство към съдбата на описваните герои. Конструираният психологизъм – спрямо поведението на героите, техните мисли и желания, подтиква читателя към лична оценка за живота на Дали, но и към неговото дълбоко и крайно индивидуалистично изкуство. Въпреки че акцентът в романа е поставен върху личните взаимоотношения между героите, в текста са вмъкнати и описания на различни произведения на Дали, особеностите на неговото изкуство, начините, по които са оценявани от испанското и френското общество.

Важна е да се отбележи, че авторката на книгата „Гала и Дали. Неразделните” Силвия Франк всъщност е псевдоним, за който стоят двама от успешните съвременни немски писатели – Силвия Вандермер, която въпреки завършеното икономическо образование, а в последствие и обучение по биология, психология и изобразително изкуство, работи като писател и художник. И нейният партньор – Франк Майереверт, по професия етнолог, а по настоящем писател. Освен тази книга те са автори и на други популярни романи, посветени на знаменити любовни двойки, като „Ленард и Мариане. Танцувай с мен”, която разказва за канадския поет и изпълнител Ленард  Коен и неговата партньорка и муза Мариане Илн и „Огненият пръстен – Джун Картър и Джони Кеш”, представяща красивата любовна история на двамата популярни американски кънтри изпълнители. 
В интервю Силвия Вандермер и Франк Майереверт разказват, че тяхната книга „Гала и Дали. Неразделните“ е за „всички, които обичат да четат добре разказани истории с биографична предистория. Книгата може да крие една или две изненади за тези, които са запознати с творчеството и живота на Салвадор Дали, за други това е страхотна любовна история, която в най-добрия случай ще предизвика отзвук у читателите.” 
И действително романизираните биографии са интересно и полезно средство за бързо и лесно навлизане в живота на известни личности от близкото и по-далечното минало. Много тях, подобно на настоящата книга, са насочени към любовния живот на знаменитостите и поради това са предпочитани предимно от женската аудитория. Други книги разкриват по-сериозен исторически контекст и спомагат за изграждането на цялостна и съвременна представа за описваните герои. Но крайна сметка всички те показват, че успехът е възможен само тогава, когато творецът се отдаде със страст и талант на своите цели и разкрие пред обществото, че няма нищо по-красиво, изключително и важно от самия човек. 

Мария Попова

Коментари

Всичко за мен

Моята снимка
Мария Попова
Мария Попова е журналист, доктор на науките, доцент по „Теория на журналистиката и медиите“ и "Арт журналистика" във Факултета по журналистика и масова комуникация на Софийския университет „Св. Климент Охридски”. Завършва хуманитарен профил в 22 СОУ „Г. С. Раковски“ и магистратура по журналистика във Факултета по журналистика и масова комуникация на СУ „Св. Климент Охридски”. Работила е като журналист в БНР, в. „Култура”, в. „К“, сп. "Мениджър". Ръководител е на магистърска програма „Лайфстайл журналистика” и на профил „Култура” в специалност „Журналистика“. Автор е книгите "Аудитория и журналистика" (2023), "Медийният човек" (2019) „Виртуалният човек” (2005, 2012, 2021), „Въведение в журналистическата теория” (2012, 2021) и „Теоретични аспекти на медиите“ (2014). Съавтор е на книгите „Реформи и социална промяна“ (2016), „Медиите в Европа” (2012), „Дигиталните медии” (2012), „Думите на медийния преход” (2010), „Журналистическите професии. Статут и динамика в България“ (2010-2011). Съредактор е на сборниците „Журналисти по теория, журналисти на практика” (2007-2021).

Популярни публикации от този блог

Анжело Красини и неговите накити, преродени в картини (изложбите на 2023 г.)

Оригинално съчетаване между искрящата релефност на истински бижута и двуизмерната колоритност на живописни дамски портрети пресъздава българският художник ювелир Анжело Красини в изложбата „Преродени", която  бе представена през май 2023 г. в столичната галерия „Арте“. С творбите си художникът пресъздава за нов живот красивите и сякаш застинали във времето женски лица от античните „Фаюмски портрети“, като ги допълва с истински накити, напомнящи за автентичните образи.  Оригиналните „Фаюмски портрети“ са живописни портрети на хора, намерени прикрепени към техните мумии в района на оазиса Фаюм, Египет. Портретите са датирани към периода  I - IV  век и представляват еволюция в древноегипетското изкуство, повлияно от елинистичната живопис от времето на Птоломеите и реалистичния римски портрет от времето на римското управление на Египет. Известни са около 900 подобни изображения в света. Те са сред първите примери за кавалетен портрет. За тяхното изработване са използвани...

Какво искат (и могат да получат) жените - портрет на модерната жена в книгата на Ориана Фалачи

  В книгата „ Ако се родиш жена” (изд ателство  Ciela”, 2023)  на италианската журналистика и писателка Ориана Фалачи   са включени  20  нейни  статии и интервюта, направени за  италианското списание „ L’Europeo “  в периода между 1955 и1974 г.  Сред интервюираните дами личат имената на водещи за времето си политици като израелския министър-председател Голда Меир, индийския министър-председател Индира Ганди, дизайнерки като Коко Шанел и  Мери Куант (която налага модата на миниполата), интелектуалки като американската писателка и художничка Кейт Милет, част от движението за равноправие на жените, модни икони като Жаклин Кенеди, руската балерина Мая Плисецкая, италианските певици и актриси Мили Монти, Елза Мартинели, Мини Мацини, шведската актриса Ингрид Тулин и др.   Това  е книга за другата Фалачи  –  онази, която не пише за война, не интервюира водещи политици, не дразни ислямски лидери, не се бунтува и гневи. Е...

Преходът като социален проект

Светлозар Кирилов “Полша в лабиринта на прехода”, Университетско издателство “Св. Кл. Охридски”, София, 2006 Макар в България все още да съществува разногласие относно достигането или не до края на прехода, през който преминават страните от бившия социалистически блок, неговото опознаване представлява безспорен интерес за изследователи от различни направления. Считаният за един от най-успешни преходи – този на Полша, е в центъра на анализа на Светлозар Кирилов. Книгата му “Полша в лабиринта на прехода” поставя две важни насоки за наблюдение – какви са причините за по-бързото реализиране на социалните и икономически реформи в страните от Централна Европа в сравнение с тези от Източна Европа и същевременно какви са особеностите на социалната трансформация през призмата на полския опит. В случая преминаването на обществата от една политическа и икономическа система към друга е уникално поради едновременното и интензивно съчетаване на икономическите и политическите промени, които имат по-с...