Пропускане към основното съдържание

Евангелието на 13-ия апостол на Исус Христос

„Тайната на 13-ия апостол”, автор Мишел Беноа, изд. „Колибри”, София, 2007 г., превод Веселин Иванов

През последните години интерпретирането на християнската проблематика доведе до истински бум на жанрово и тематично разнообразни текстове – евангелия (от Юда, Никодим, Вартоломей, Иаков, Матей, Тома, Мария Магдалена, Филип и даже по Исуса Христа), трилъри, научни изследвания. В това отношение „Тайната на 13-ия апостол” от френския писател, дългогодишен монах и специалист по църковна история Мишел Беноа може да се разглежда като продължение на тенденцията, представяйки тайнствения, 13-ти апостол, най-близък и предан ученик на Исус Христос, чието съществуване се борят да докажат героите на романа. Всъщност книгата се нарежда между „Шестото клеймо” на Дан Браун и „Името на розата” на Умберто Еко. От първия е взета криминалната интрига, съспенса, задъханото действие, а от втория – богатата научна обосновка, на която се опира сюжетът, усложнената композиция и стилистика. Самият Мишел Беноа споделя: „За разлика от Дан Браун, основах своя роман изключително върху историческите факти. Установих въз основа на материала, който представям, какво може да стане, ако този човек е оставил след себе си послание, в което се съдържа цялата истина за Исус. Такова послание, за съжаление, не съществува, но това не променя нещата. Реших да допълня историята: sè non è vero, è ben trovato („ако това не е истина, то по-добре я измисли”).
През целия текст действието прескача между различните епохи. От една стара е тази на Исус, на изненадващата причина за неговата смърт, борбата за власт между неговите ученици и опитите на 13-ия апостол да остави завета си за истинско дело и най-вече за човешката същност на Исус. От друга е епохата на френския монах брат Нил, който е призван да открие думите на 13-ия апостол, чието съществуване е една от големите тайни пазени от църквата.
В текста си Мишел Беноа умело разглежда темите за поведението и същевременно падението на различни висши духовници, които, в любовта си към властта, забравят любовта си към Исус, а също за тайнствени ордени, създадени да запазят дългоградения образ на християнството, за особености от обредите на тамплиерите. Забъркани са и световни шпионски служби, алюзорно са вместени черти от образите на предишния папа и на настоящ висш духовник… Все теми, които досега са обект на множество научни и популярни изследвания. Въпреки това, в много отношения романът, макар и завладяващ, е проблематичен от религиозна гледна точка. Най вече защото представя Исус като обикновен човек, както и защото обрисува връзката между него и неговите възгледи и тези на пророка Мохамед.
В крайна сметка обаче основната цел на романа, освен приятното забавление от четенето, е да постави пред читателите въпроса, на който се попитва да си отговори и главният герой: „Дали приемам Исус в сърцето си, защото е бог или защото е велик човек, готов да даде любовта и добротата си на целия свят?”

Част от текста е публикуван във в.”Култура”, брой 11 (2494), 19 март 2008 г.

Коментари

Всичко за мен

Моята снимка
Мария Попова
Мария Попова е журналист, доктор на науките, доцент по „Теория на журналистиката и медиите“ и "Арт журналистика" във Факултета по журналистика и масова комуникация на Софийския университет „Св. Климент Охридски”. Завършва хуманитарен профил в 22 СОУ „Г. С. Раковски“ и магистратура по журналистика във Факултета по журналистика и масова комуникация на СУ „Св. Климент Охридски”. Работила е като журналист в БНР, в. „Култура”, в. „К“, сп. "Мениджър". Ръководител е на магистърска програма „Лайфстайл журналистика” и на профил „Култура” в специалност „Журналистика“. Автор е книгите "Аудитория и журналистика" (2023), "Медийният човек" (2019) „Виртуалният човек” (2005, 2012, 2021), „Въведение в журналистическата теория” (2012, 2021) и „Теоретични аспекти на медиите“ (2014). Съавтор е на книгите „Реформи и социална промяна“ (2016), „Медиите в Европа” (2012), „Дигиталните медии” (2012), „Думите на медийния преход” (2010), „Журналистическите професии. Статут и динамика в България“ (2010-2011). Съредактор е на сборниците „Журналисти по теория, журналисти на практика” (2007-2021).

Популярни публикации от този блог

Анжело Красини и неговите накити, преродени в картини (изложбите на 2023 г.)

Оригинално съчетаване между искрящата релефност на истински бижута и двуизмерната колоритност на живописни дамски портрети пресъздава българският художник ювелир Анжело Красини в изложбата „Преродени", която  бе представена през май 2023 г. в столичната галерия „Арте“. С творбите си художникът пресъздава за нов живот красивите и сякаш застинали във времето женски лица от античните „Фаюмски портрети“, като ги допълва с истински накити, напомнящи за автентичните образи.  Оригиналните „Фаюмски портрети“ са живописни портрети на хора, намерени прикрепени към техните мумии в района на оазиса Фаюм, Египет. Портретите са датирани към периода  I - IV  век и представляват еволюция в древноегипетското изкуство, повлияно от елинистичната живопис от времето на Птоломеите и реалистичния римски портрет от времето на римското управление на Египет. Известни са около 900 подобни изображения в света. Те са сред първите примери за кавалетен портрет. За тяхното изработване са използвани...

Какво искат (и могат да получат) жените - портрет на модерната жена в книгата на Ориана Фалачи

  В книгата „ Ако се родиш жена” (изд ателство  Ciela”, 2023)  на италианската журналистика и писателка Ориана Фалачи   са включени  20  нейни  статии и интервюта, направени за  италианското списание „ L’Europeo “  в периода между 1955 и1974 г.  Сред интервюираните дами личат имената на водещи за времето си политици като израелския министър-председател Голда Меир, индийския министър-председател Индира Ганди, дизайнерки като Коко Шанел и  Мери Куант (която налага модата на миниполата), интелектуалки като американската писателка и художничка Кейт Милет, част от движението за равноправие на жените, модни икони като Жаклин Кенеди, руската балерина Мая Плисецкая, италианските певици и актриси Мили Монти, Елза Мартинели, Мини Мацини, шведската актриса Ингрид Тулин и др.   Това  е книга за другата Фалачи  –  онази, която не пише за война, не интервюира водещи политици, не дразни ислямски лидери, не се бунтува и гневи. Е...

Преходът като социален проект

Светлозар Кирилов “Полша в лабиринта на прехода”, Университетско издателство “Св. Кл. Охридски”, София, 2006 Макар в България все още да съществува разногласие относно достигането или не до края на прехода, през който преминават страните от бившия социалистически блок, неговото опознаване представлява безспорен интерес за изследователи от различни направления. Считаният за един от най-успешни преходи – този на Полша, е в центъра на анализа на Светлозар Кирилов. Книгата му “Полша в лабиринта на прехода” поставя две важни насоки за наблюдение – какви са причините за по-бързото реализиране на социалните и икономически реформи в страните от Централна Европа в сравнение с тези от Източна Европа и същевременно какви са особеностите на социалната трансформация през призмата на полския опит. В случая преминаването на обществата от една политическа и икономическа система към друга е уникално поради едновременното и интензивно съчетаване на икономическите и политическите промени, които имат по-с...