
Всъщност „Партиен дом” интерпретира една дълбоко лична история, в която частното, интимното е изведено публично, за да покаже невъзможността за адекватно опознаване на враждебната, идеологически опосредствана действителност. Опитите на героите да припознаят себе си и собствените си представи, мечти, стремежи в рамките на наложения им социален модел, в крайна сметка, водят до цялостно изчезване на индивидуалността, до обезличаване. Може да се каже, че в тематично отношение „Партиен дом” се разчита като естествено продължение на предишните текстове на Георги Тенев. В него също е заложена идеята за разпадане на познатите исторически модели, на обществената и държавна цялост. Миналото, а да голяма степен и настоящето, се оказват отхвърлени, защото не носят полезен социален опит, не дават възможност на личността да изгради нормална визия за себе си и за собственото си поведение. Историческата рефлексия обаче е представена чрез затрогваща изповедност, в която читателят воайорски наднича, за да потърси онези допирни точки, в които разказаната история се превръща в лична. На фона на това, завъртането на сюжета около ядрената катастрофа в Чернобил, позволява лесната препратка към безсмислието, безсилието на социализма, в който „всичко правим и правихме както трябва, но животът, светът, продължава да се срива под краката ни като реактор, влязъл в неконтролируема схема на ядрен разпад”. Разрухата е социална – смяната на един строй с друг, но и символна – подпалването на Партийния дом, който, подобно на своеобразно посткомунистическо аутодафе, очертава промяната в обществените нагласи – една своеобразна новогодишна елха, пламнала „под напрежението на празничното електричество, пълно със спомени. Самозапалване, самоизгаряне…” Упадъкът е и персонален – изчезването на общата любов и мечти между двама души, останали вплетени в умиращото тяло на бивше партийно величие. Единственият изход се оказва извън познатите пространства и норми – едно космическо, посткомунистическо бягство – емиграция навън, към необятността на Вселената, но и навътре, към празнотата на собствената същност.
Вероятно успехът на „Партиен дом” се дължи на своеобразната тематика и на ясния, лесен за възприемане език на писателя. С този си роман Георги Тенев успява точно да улови наложената литературна тенденция у нас – опита за разчитане на близкото минало, невъзможността на съвременната личност за себевглеждане в агресивността и социалната нестабилност, излизането на литературните сюжети извън чисто историческата тематика. Поради това, като психологическа и емоционална натовареност, като стилистика, диалогизъм, книгата звучи модерно и предлага ясна картина за съвременната българска литература и общество.
Част от текста е публикуван във в. „Политика”, бр. 187, 16-22 ноември 2007
Коментари
Публикуване на коментар