Пропускане към основното съдържание

“Глобализация и медии” на Петранка Филева – принос в българското медиазнание

Глобализация и медии, 2003, Военно издателство

В книгата си “Глобализация и медии” проф. дсн Петранка Филева изследва оригинално и цялостно взаимовръзката между глобализационните процеси и съвременното развитие на медиите.
В първата си част текстът обстоятелствено и задълбочено показва особеностите на икономическата глобализация, като представя сложните взаимоотношения между държавните структури, транснационалните корпорации, международните и неправителствени организации. Според направените заключения икономическите субекти все повече подменят принципа на реалната политика на суверенитет на националните правителства с интернационалистичния модел, при който държавите продължават да заемат централна роля в международните среди, но действията им зависят от изграждането на транснационален консенсус, както и с космополитичния модел, при който има непосредствено отношение между индивидите, междудържавните и неправителствени организации.
Във втората част на книгата са представени промените, настъпили в медийните среди, вследствие разпространението на глобализационната вълна. Медиите се явяват предпоставка, пример и трансмисия на глобалните взимоотношения. Техническото осъвършенстване и социално-икономическо обвързване на медиите ги превръща в базисна среда за обединението на световните структури и показател за ефективността на глобализацията. Същевременно те се явяват един от основните проводници на глобализационни образци, чрез които се интегрира световната общност. Именно социалната ефективност на глобализацията като че ли е един от основните резултати на медийното обвързване. По този начин, ако се позова на Улрих Бек, модерните технологии преодолявайки географските и социални разстояния усилват зависимостта между локалните, националните и интернационалните общности, като виртуално произвеждат едновременност на събития, възникнали по различно време и създават “компактното във времево отношение земно кълбо”. Така глобализацията се представя като процес, който създава транснационални социални връзки и пространства, и повишава стойността на локалните култури.
Книгата “Глобализация и медии” извежда няколко възможни линии, по които се изследва новото значение на съвременните медии. От една страна технологичната революция води до конвергенция в областта на индустрията, технологията, пазарите и услугите. В резултат се появяват глобални медии не само като характер на собствеността, но и като съдържание и културни символи. В следствие на дигитализацията на информацията нейното притежаване, разпространение и ползване става тотално. Особено в киберпространството, където са най-активни предпоставките за изграждане на глобално гражданско общество. Същевременно успоредно са представени процесите на локализация, на запазване на етническата и културна идентичност, като възможно фрагментаризиране на медийните структури и послания. В това отношение водещи са стремежите за регулиране на медийната среда от една страна като защита правото на достъп до комуникацията (правото на глас, на личностна и етно-национална изява) и от друга като защита на обществения интерес в противовес на комерсиализацията и превръщането на медийното съдържание в подходящ фон за маркетинговите цели.
Застъпени са и темите за отношението между медиите и властта, и за прогресивното икономизиране на медиите, което би могло да доведе до загуба на тяхната демократизираща функция. Цялостно са представени моделите за регулиране на медийния пазар и съдържание чрез либерализация или защита на етнокултурното разнообразие при обществено опериращите институции. Направена е подробна оценка на медийната ситуация в България като се акцентира върху наблюдаваната комерсиализация.
Мисля, че важният извод, който книгата на Петранка Филева прави е, че глобализацията е цялостен и многоаспектен процес, който не бива да бъде отхвърлян или ограничаван, а внимателно направляван и че макар икономическите интереси да са водещи като фактори за движение на глобализационните процеси, те не биха били толкова ефективни без социално-културното интегриране. Глобализацията не трябва да се разбира единствено като универсализация или унифициране на моделите на поведение, потребление и изява, а като предпоставка за извеждане на локалните особености и различия, за културно сътрудничество и обединение.
Богатата фактологичност и задълбочеността на изводите, правят книгата “Глобализация и медии” подходяща както за специалисти в областта на икономиката и комуникацията, така и за по-широк кръг читатели, които се интересуват от съвременните обществени процеси. Освен теоретично разнообразие, текстът включва и добра емпирика, а представените тези са цялостно подчинени на общата идейна цел. Поради това отделните аспекти биха били подходяща отправна точка за бъдещи научни изследвания в съответната област.

Коментари

Всичко за мен

Моята снимка
Мария Попова
Мария Попова е журналист, доктор на науките, доцент по „Теория на журналистиката и медиите“ и "Арт журналистика" във Факултета по журналистика и масова комуникация на Софийския университет „Св. Климент Охридски”. Завършва хуманитарен профил в 22 СОУ „Г. С. Раковски“ и магистратура по журналистика във Факултета по журналистика и масова комуникация на СУ „Св. Климент Охридски”. Работила е като журналист в БНР, в. „Култура”, в. „К“, сп. "Мениджър". Ръководител е на магистърска програма „Лайфстайл журналистика” и на профил „Култура” в специалност „Журналистика“. Автор е книгите "Аудитория и журналистика" (2023), "Медийният човек" (2019) „Виртуалният човек” (2005, 2012, 2021), „Въведение в журналистическата теория” (2012, 2021) и „Теоретични аспекти на медиите“ (2014). Съавтор е на книгите „Реформи и социална промяна“ (2016), „Медиите в Европа” (2012), „Дигиталните медии” (2012), „Думите на медийния преход” (2010), „Журналистическите професии. Статут и динамика в България“ (2010-2011). Съредактор е на сборниците „Журналисти по теория, журналисти на практика” (2007-2021).

Популярни публикации от този блог

Анжело Красини и неговите накити, преродени в картини (изложбите на 2023 г.)

Оригинално съчетаване между искрящата релефност на истински бижута и двуизмерната колоритност на живописни дамски портрети пресъздава българският художник ювелир Анжело Красини в изложбата „Преродени", която  бе представена през май 2023 г. в столичната галерия „Арте“. С творбите си художникът пресъздава за нов живот красивите и сякаш застинали във времето женски лица от античните „Фаюмски портрети“, като ги допълва с истински накити, напомнящи за автентичните образи.  Оригиналните „Фаюмски портрети“ са живописни портрети на хора, намерени прикрепени към техните мумии в района на оазиса Фаюм, Египет. Портретите са датирани към периода  I - IV  век и представляват еволюция в древноегипетското изкуство, повлияно от елинистичната живопис от времето на Птоломеите и реалистичния римски портрет от времето на римското управление на Египет. Известни са около 900 подобни изображения в света. Те са сред първите примери за кавалетен портрет. За тяхното изработване са използвани...

Какво искат (и могат да получат) жените - портрет на модерната жена в книгата на Ориана Фалачи

  В книгата „ Ако се родиш жена” (изд ателство  Ciela”, 2023)  на италианската журналистика и писателка Ориана Фалачи   са включени  20  нейни  статии и интервюта, направени за  италианското списание „ L’Europeo “  в периода между 1955 и1974 г.  Сред интервюираните дами личат имената на водещи за времето си политици като израелския министър-председател Голда Меир, индийския министър-председател Индира Ганди, дизайнерки като Коко Шанел и  Мери Куант (която налага модата на миниполата), интелектуалки като американската писателка и художничка Кейт Милет, част от движението за равноправие на жените, модни икони като Жаклин Кенеди, руската балерина Мая Плисецкая, италианските певици и актриси Мили Монти, Елза Мартинели, Мини Мацини, шведската актриса Ингрид Тулин и др.   Това  е книга за другата Фалачи  –  онази, която не пише за война, не интервюира водещи политици, не дразни ислямски лидери, не се бунтува и гневи. Е...

Преходът като социален проект

Светлозар Кирилов “Полша в лабиринта на прехода”, Университетско издателство “Св. Кл. Охридски”, София, 2006 Макар в България все още да съществува разногласие относно достигането или не до края на прехода, през който преминават страните от бившия социалистически блок, неговото опознаване представлява безспорен интерес за изследователи от различни направления. Считаният за един от най-успешни преходи – този на Полша, е в центъра на анализа на Светлозар Кирилов. Книгата му “Полша в лабиринта на прехода” поставя две важни насоки за наблюдение – какви са причините за по-бързото реализиране на социалните и икономически реформи в страните от Централна Европа в сравнение с тези от Източна Европа и същевременно какви са особеностите на социалната трансформация през призмата на полския опит. В случая преминаването на обществата от една политическа и икономическа система към друга е уникално поради едновременното и интензивно съчетаване на икономическите и политическите промени, които имат по-с...