Пропускане към основното съдържание

“Глобализация и медии” на Петранка Филева – принос в българското медиазнание

Глобализация и медии, 2003, Военно издателство

В книгата си “Глобализация и медии” проф. дсн Петранка Филева изследва оригинално и цялостно взаимовръзката между глобализационните процеси и съвременното развитие на медиите.
В първата си част текстът обстоятелствено и задълбочено показва особеностите на икономическата глобализация, като представя сложните взаимоотношения между държавните структури, транснационалните корпорации, международните и неправителствени организации. Според направените заключения икономическите субекти все повече подменят принципа на реалната политика на суверенитет на националните правителства с интернационалистичния модел, при който държавите продължават да заемат централна роля в международните среди, но действията им зависят от изграждането на транснационален консенсус, както и с космополитичния модел, при който има непосредствено отношение между индивидите, междудържавните и неправителствени организации.
Във втората част на книгата са представени промените, настъпили в медийните среди, вследствие разпространението на глобализационната вълна. Медиите се явяват предпоставка, пример и трансмисия на глобалните взимоотношения. Техническото осъвършенстване и социално-икономическо обвързване на медиите ги превръща в базисна среда за обединението на световните структури и показател за ефективността на глобализацията. Същевременно те се явяват един от основните проводници на глобализационни образци, чрез които се интегрира световната общност. Именно социалната ефективност на глобализацията като че ли е един от основните резултати на медийното обвързване. По този начин, ако се позова на Улрих Бек, модерните технологии преодолявайки географските и социални разстояния усилват зависимостта между локалните, националните и интернационалните общности, като виртуално произвеждат едновременност на събития, възникнали по различно време и създават “компактното във времево отношение земно кълбо”. Така глобализацията се представя като процес, който създава транснационални социални връзки и пространства, и повишава стойността на локалните култури.
Книгата “Глобализация и медии” извежда няколко възможни линии, по които се изследва новото значение на съвременните медии. От една страна технологичната революция води до конвергенция в областта на индустрията, технологията, пазарите и услугите. В резултат се появяват глобални медии не само като характер на собствеността, но и като съдържание и културни символи. В следствие на дигитализацията на информацията нейното притежаване, разпространение и ползване става тотално. Особено в киберпространството, където са най-активни предпоставките за изграждане на глобално гражданско общество. Същевременно успоредно са представени процесите на локализация, на запазване на етническата и културна идентичност, като възможно фрагментаризиране на медийните структури и послания. В това отношение водещи са стремежите за регулиране на медийната среда от една страна като защита правото на достъп до комуникацията (правото на глас, на личностна и етно-национална изява) и от друга като защита на обществения интерес в противовес на комерсиализацията и превръщането на медийното съдържание в подходящ фон за маркетинговите цели.
Застъпени са и темите за отношението между медиите и властта, и за прогресивното икономизиране на медиите, което би могло да доведе до загуба на тяхната демократизираща функция. Цялостно са представени моделите за регулиране на медийния пазар и съдържание чрез либерализация или защита на етнокултурното разнообразие при обществено опериращите институции. Направена е подробна оценка на медийната ситуация в България като се акцентира върху наблюдаваната комерсиализация.
Мисля, че важният извод, който книгата на Петранка Филева прави е, че глобализацията е цялостен и многоаспектен процес, който не бива да бъде отхвърлян или ограничаван, а внимателно направляван и че макар икономическите интереси да са водещи като фактори за движение на глобализационните процеси, те не биха били толкова ефективни без социално-културното интегриране. Глобализацията не трябва да се разбира единствено като универсализация или унифициране на моделите на поведение, потребление и изява, а като предпоставка за извеждане на локалните особености и различия, за културно сътрудничество и обединение.
Богатата фактологичност и задълбочеността на изводите, правят книгата “Глобализация и медии” подходяща както за специалисти в областта на икономиката и комуникацията, така и за по-широк кръг читатели, които се интересуват от съвременните обществени процеси. Освен теоретично разнообразие, текстът включва и добра емпирика, а представените тези са цялостно подчинени на общата идейна цел. Поради това отделните аспекти биха били подходяща отправна точка за бъдещи научни изследвания в съответната област.

Коментари

Всичко за мен

Моята снимка
Мария Попова
Мария Попова е журналист, доктор на науките, доцент по „Теория на журналистиката и медиите“ и "Арт журналистика" във Факултета по журналистика и масова комуникация на Софийския университет „Св. Климент Охридски”. Завършва хуманитарен профил в 22 СОУ „Г. С. Раковски“ и магистратура по журналистика във Факултета по журналистика и масова комуникация на СУ „Св. Климент Охридски”. Работила е като журналист в БНР, в. „Култура”, в. „К“, сп. "Мениджър". Ръководител е на магистърска програма „Лайфстайл журналистика” и на профил „Култура” в специалност „Журналистика“. Автор е книгите "Аудитория и журналистика" (2023), "Медийният човек" (2019) „Виртуалният човек” (2005, 2012, 2021), „Въведение в журналистическата теория” (2012, 2021) и „Теоретични аспекти на медиите“ (2014). Съавтор е на книгите „Реформи и социална промяна“ (2016), „Медиите в Европа” (2012), „Дигиталните медии” (2012), „Думите на медийния преход” (2010), „Журналистическите професии. Статут и динамика в България“ (2010-2011). Съредактор е на сборниците „Журналисти по теория, журналисти на практика” (2007-2021).

Популярни публикации от този блог

Анжело Красини и неговите накити, преродени в картини (изложбите на 2023 г.)

Оригинално съчетаване между искрящата релефност на истински бижута и двуизмерната колоритност на живописни дамски портрети пресъздава българският художник ювелир Анжело Красини в изложбата „Преродени", която  бе представена през май 2023 г. в столичната галерия „Арте“. С творбите си художникът пресъздава за нов живот красивите и сякаш застинали във времето женски лица от античните „Фаюмски портрети“, като ги допълва с истински накити, напомнящи за автентичните образи.  Оригиналните „Фаюмски портрети“ са живописни портрети на хора, намерени прикрепени към техните мумии в района на оазиса Фаюм, Египет. Портретите са датирани към периода  I - IV  век и представляват еволюция в древноегипетското изкуство, повлияно от елинистичната живопис от времето на Птоломеите и реалистичния римски портрет от времето на римското управление на Египет. Известни са около 900 подобни изображения в света. Те са сред първите примери за кавалетен портрет. За тяхното изработване са използвани...

Какво искат (и могат да получат) жените - портрет на модерната жена в книгата на Ориана Фалачи

  В книгата „ Ако се родиш жена” (изд ателство  Ciela”, 2023)  на италианската журналистика и писателка Ориана Фалачи   са включени  20  нейни  статии и интервюта, направени за  италианското списание „ L’Europeo “  в периода между 1955 и1974 г.  Сред интервюираните дами личат имената на водещи за времето си политици като израелския министър-председател Голда Меир, индийския министър-председател Индира Ганди, дизайнерки като Коко Шанел и  Мери Куант (която налага модата на миниполата), интелектуалки като американската писателка и художничка Кейт Милет, част от движението за равноправие на жените, модни икони като Жаклин Кенеди, руската балерина Мая Плисецкая, италианските певици и актриси Мили Монти, Елза Мартинели, Мини Мацини, шведската актриса Ингрид Тулин и др.   Това  е книга за другата Фалачи  –  онази, която не пише за война, не интервюира водещи политици, не дразни ислямски лидери, не се бунтува и гневи. Е...

Утопията на постхуманизма

„Атлантически експрес“ (2022, изд. „Колибри“) на Георги Тенев е сложен и многопластов роман, в който се поставят важните въпроси за границите на съзнанието и човешката душа, за същността на личността и свободата  ѝ да формира множествена идентичност.  В текста успоредно се наслагват две сюжетни линии. Първата е антиутопичната история за пътуването на   журналист а  Радо в атлантически експрес  в опит да намери спасение в нов, по-добър свят след разпадането на европейските държави, които драматично изчезват сред пламъците на войните между изтока и запада, исляма и християнството, агресивната бруталност на първичността и неспособността на културните цивилизации да защитят човешките норми. Във въображаемото, но реалистично звучащо пространство на романа, европейските общества са пожертвани от жадните за власт и свръхпроизводство политически и икономически елити, които с лекота извършват безогледни престъпления – изчерпват природните ресурси, заграбват национал...