Пропускане към основното съдържание

Авантюрите в литературата

„Лудориите на лошото момиче”, автор Марио Варгас Льоса, изд. „Хермес”, 2007 г., София, цена 11.95 лв.

„Всеки роман е една авантюра”, твърди перуанският писател, драматург, есеист, журналист, литературен критик, един от водещите автори в испаноезичния свят, Марио Варгас Льоса. Тази година той бе смятан за един от вероятните носители на Нобелова награда за литература, която в крайна сметка бе спечелена от английската писателка Дорис Лесинг.
Често е определян като последовател на Габриел Гарсия Маркес (върху чието творчество Варгас Льоса пише докторска дисертация), макар че текстовете му са доста различни от „магическия реализъм” на неговия колумбийски колега. В романите си писателят винаги се стреми да пресъздаде своеобразно естетическо „отражение на реалния свят”, в което да присъстват така характерните за латиноамериканската литература социален протест и проблемите на политическата корупция, социалното неравенство, мачизма, расовите предразсъдъци, насилието, експлоатацията, авторитарното управление, което унижава и физически унищожава личността. Обикновено борави с богато историческо и социално съдържание, а в структурата си включва повествователното движение между различните гледни точки на героите си (между първо, второ и трето лице), между настояще и минало. Книгите на Варгас Льоса са провокативни, многопластови, значими като литературни светове и творчески почерк. Естетическите норми и литературните критерии за богато и качествено писане никога не са пренебрегвани, заради описанието на персоналните, социални и политически неправди, и на идеологическата пропаганда. Авторският стил на Марио Варгас Льоса заразява със свежите диалози, с вкарването на различен подтекст, с мащабността на историческите картини, в които умело са вплетени чисто автобиографични детайли, заразяващи със своята откровеност и хумор. Като че ли именно автобиографизмът и историчността са двете теми, които могат донякъде да обединят романите му.
Чрез героите си в дебютния си „Времето на героя” и последвалия го „Градът и кучетата” разказва за времето на своето обучение във военното училище „Леонсио Прадо” в Лима. В един от най-забавните си текстове „Леля Хулия и писачът” представя собствените си перипетии пред сключването на първия си брак едва 18-годишен със значително по-възрастната си братовчедка. Успоредно на това вмъква темите за влиянието на медиите чрез първите радиосериали в Перу, желанието за независимост на фона на сложните социално – родови връзки, както и стремежа на отделната личност да бъде съизмерима на съпътстващите я значими социални промени, във водовъртежа, на които да намери собственото си спасение – тема, която става водеща и за останалите романи на Варгас Льоса.
Мемоарната му книга „Риба във водата” пък разказва за неуспешния опит на писателя да бъде избран за президент на Перу през 1990 г., когато, в крайна сметка, загубва от малко известния Алберто Фуджимори. Опонентът му се оказва и автор на наистина оригинален пропаганден похват – по време на кампанията си чете по радиото откъси от книгите на Варгас Льоса с цел да шокира бъдещите гласоподаватели.
Във „Войната за края на света” описва живота и личността на бразилския религиозен фанатик и проповедник Антонио Конселхиеро, който привлича значителна група от последователи най-вече от низшите социални слоеве, чийто бунт срещу бразилското управление в края на 19 век е брутално задушен от властите и завършва с убийството на над 15 хил. души.
Подобна тема е разработена и в „Истинския живот на Алехандро Маята”, където чрез използването на множество интервюта и различни повествователни нива, е представен неуспешният опит за комунистическо въстание в Андите, водено от троцкиста Алехандро Маята.
В движението между гледните точки на няколко герои до голяма степен се крие и очарованието на един от най-мащабните романи на Марио Варгас Льоса „Празникът на козела”, посветен на доминиканския диктатор Рафаел Трухильо. Няколко години по-късно по книгата е заснет и едноименен филм (с режисьор Луис Льоса и с участието на Изабела Роселини). „Трухильо създаде опера от своя живот. Той беше режисьорът, а доминиканците бяха актьорите”, казва Марио Варгас Льоса за прототипа на своя герой. Твърди, че интересът му към темата е провокиран от желанието да наблюдава как, в резултат на безграничната власт и възможностите за персонално забогатяване и потъпкване на основните човешки права и свободи, силната като характер личност може да се превърне в чудовище. „Когато живееш в демократично общество, със плурализъм и свободна преса, загубваш представа и не осъзнаваш, че тези ценности са привилегия на много малка част от населението на света”, споделя писателят. Книгата провокира с усещането, че социалните илюзии, жестокостта и издигането на една личност в култ са характерни за всяко авторитарно управление, независимо в коя точка на света се намира страната, каква е нейната култура и коя е водещата идеология (комунизъм, фашизъм, американизъм), която се проповядва. Накрая диктаторът е свален/убит, с цената на множество жертви и репресии, за да бъдат наложени уж демократичните принципи, въпреки че управлението на обществото реално остава в ръцете на неговите най-близки сътрудници.
Макар отново да разглежда живота на реални исторически личности като френския художник Пол Гоген и неговата баба Флора Тристан, активно бореща са за правата на жените, „Раят зад другия ъгъл”, чрез своята ясна, лесна за четене структура и значително по-лирична като емоционален заряд история е по-близък като внушение до последния излязъл на български език роман на Марио Варгас Льоса „Лудориите на лошото момиче” (изд. „Хермес”). Странната, неосъществена до край любовна история на преводача от испански и руски език Рикардо и неговото „лошо момиче” – бивша комунистическа активистка, любовница на богати и властни мъже, но в същността си бедна перуанска мулатка, протича в продължение на близо 50 години през различни градове по света – Лима, Париж, Лондон, Токио, Мадрид. И в крайна сметка приключва с усещането, че любовта е възможна, но ако си готов да й се отдадеш с цялото си сърце и си достатъчно почтен и смел, за да преминеш през всичко онези зашеметяващи пространства, през които животът те пренася – на новозабогателите английски фанатични почитатели на коне, на нарастващата хипи култура, на японския подземен свят на наркотици и еротизъм, на непознатите фантазии в текстовете на руските класици.
Всяка следваща книга на Марио Варгас Льоса носи усещането за нещо вече познато като език и настроение, но и подстрекава към ненаситност, което това литературно бягство предизвиква. „Не обичам усещането на празнота, след като завърша дадена книга”, казва писателят. „Искам да продължавам да пиша – наслаждавам се неимоверно. Имам много повече проекти, отколкото време да ги осъществя.”

Част от текста е публикуван във в. „Политика”, бр.196, 18-24 януари 2008

Коментари

Всичко за мен

Моята снимка
Мария Попова
Мария Попова е журналист, доктор на науките, доцент по „Теория на журналистиката и медиите“ и "Арт журналистика" във Факултета по журналистика и масова комуникация на Софийския университет „Св. Климент Охридски”. Завършва хуманитарен профил в 22 СОУ „Г. С. Раковски“ и магистратура по журналистика във Факултета по журналистика и масова комуникация на СУ „Св. Климент Охридски”. Работила е като журналист в БНР, в. „Култура”, в. „К“, сп. "Мениджър". Ръководител е на магистърска програма „Лайфстайл журналистика” и на профил „Култура” в специалност „Журналистика“. Автор е книгите "Аудитория и журналистика" (2023), "Медийният човек" (2019) „Виртуалният човек” (2005, 2012, 2021), „Въведение в журналистическата теория” (2012, 2021) и „Теоретични аспекти на медиите“ (2014). Съавтор е на книгите „Реформи и социална промяна“ (2016), „Медиите в Европа” (2012), „Дигиталните медии” (2012), „Думите на медийния преход” (2010), „Журналистическите професии. Статут и динамика в България“ (2010-2011). Съредактор е на сборниците „Журналисти по теория, журналисти на практика” (2007-2021).

Популярни публикации от този блог

Анжело Красини и неговите накити, преродени в картини (изложбите на 2023 г.)

Оригинално съчетаване между искрящата релефност на истински бижута и двуизмерната колоритност на живописни дамски портрети пресъздава българският художник ювелир Анжело Красини в изложбата „Преродени", която  бе представена през май 2023 г. в столичната галерия „Арте“. С творбите си художникът пресъздава за нов живот красивите и сякаш застинали във времето женски лица от античните „Фаюмски портрети“, като ги допълва с истински накити, напомнящи за автентичните образи.  Оригиналните „Фаюмски портрети“ са живописни портрети на хора, намерени прикрепени към техните мумии в района на оазиса Фаюм, Египет. Портретите са датирани към периода  I - IV  век и представляват еволюция в древноегипетското изкуство, повлияно от елинистичната живопис от времето на Птоломеите и реалистичния римски портрет от времето на римското управление на Египет. Известни са около 900 подобни изображения в света. Те са сред първите примери за кавалетен портрет. За тяхното изработване са използвани...

Какво искат (и могат да получат) жените - портрет на модерната жена в книгата на Ориана Фалачи

  В книгата „ Ако се родиш жена” (изд ателство  Ciela”, 2023)  на италианската журналистика и писателка Ориана Фалачи   са включени  20  нейни  статии и интервюта, направени за  италианското списание „ L’Europeo “  в периода между 1955 и1974 г.  Сред интервюираните дами личат имената на водещи за времето си политици като израелския министър-председател Голда Меир, индийския министър-председател Индира Ганди, дизайнерки като Коко Шанел и  Мери Куант (която налага модата на миниполата), интелектуалки като американската писателка и художничка Кейт Милет, част от движението за равноправие на жените, модни икони като Жаклин Кенеди, руската балерина Мая Плисецкая, италианските певици и актриси Мили Монти, Елза Мартинели, Мини Мацини, шведската актриса Ингрид Тулин и др.   Това  е книга за другата Фалачи  –  онази, която не пише за война, не интервюира водещи политици, не дразни ислямски лидери, не се бунтува и гневи. Е...

Утопията на постхуманизма

„Атлантически експрес“ (2022, изд. „Колибри“) на Георги Тенев е сложен и многопластов роман, в който се поставят важните въпроси за границите на съзнанието и човешката душа, за същността на личността и свободата  ѝ да формира множествена идентичност.  В текста успоредно се наслагват две сюжетни линии. Първата е антиутопичната история за пътуването на   журналист а  Радо в атлантически експрес  в опит да намери спасение в нов, по-добър свят след разпадането на европейските държави, които драматично изчезват сред пламъците на войните между изтока и запада, исляма и християнството, агресивната бруталност на първичността и неспособността на културните цивилизации да защитят човешките норми. Във въображаемото, но реалистично звучащо пространство на романа, европейските общества са пожертвани от жадните за власт и свръхпроизводство политически и икономически елити, които с лекота извършват безогледни престъпления – изчерпват природните ресурси, заграбват национал...