Пропускане към основното съдържание

Авантюрите в литературата

„Лудориите на лошото момиче”, автор Марио Варгас Льоса, изд. „Хермес”, 2007 г., София, цена 11.95 лв.

„Всеки роман е една авантюра”, твърди перуанският писател, драматург, есеист, журналист, литературен критик, един от водещите автори в испаноезичния свят, Марио Варгас Льоса. Тази година той бе смятан за един от вероятните носители на Нобелова награда за литература, която в крайна сметка бе спечелена от английската писателка Дорис Лесинг.
Често е определян като последовател на Габриел Гарсия Маркес (върху чието творчество Варгас Льоса пише докторска дисертация), макар че текстовете му са доста различни от „магическия реализъм” на неговия колумбийски колега. В романите си писателят винаги се стреми да пресъздаде своеобразно естетическо „отражение на реалния свят”, в което да присъстват така характерните за латиноамериканската литература социален протест и проблемите на политическата корупция, социалното неравенство, мачизма, расовите предразсъдъци, насилието, експлоатацията, авторитарното управление, което унижава и физически унищожава личността. Обикновено борави с богато историческо и социално съдържание, а в структурата си включва повествователното движение между различните гледни точки на героите си (между първо, второ и трето лице), между настояще и минало. Книгите на Варгас Льоса са провокативни, многопластови, значими като литературни светове и творчески почерк. Естетическите норми и литературните критерии за богато и качествено писане никога не са пренебрегвани, заради описанието на персоналните, социални и политически неправди, и на идеологическата пропаганда. Авторският стил на Марио Варгас Льоса заразява със свежите диалози, с вкарването на различен подтекст, с мащабността на историческите картини, в които умело са вплетени чисто автобиографични детайли, заразяващи със своята откровеност и хумор. Като че ли именно автобиографизмът и историчността са двете теми, които могат донякъде да обединят романите му.
Чрез героите си в дебютния си „Времето на героя” и последвалия го „Градът и кучетата” разказва за времето на своето обучение във военното училище „Леонсио Прадо” в Лима. В един от най-забавните си текстове „Леля Хулия и писачът” представя собствените си перипетии пред сключването на първия си брак едва 18-годишен със значително по-възрастната си братовчедка. Успоредно на това вмъква темите за влиянието на медиите чрез първите радиосериали в Перу, желанието за независимост на фона на сложните социално – родови връзки, както и стремежа на отделната личност да бъде съизмерима на съпътстващите я значими социални промени, във водовъртежа, на които да намери собственото си спасение – тема, която става водеща и за останалите романи на Варгас Льоса.
Мемоарната му книга „Риба във водата” пък разказва за неуспешния опит на писателя да бъде избран за президент на Перу през 1990 г., когато, в крайна сметка, загубва от малко известния Алберто Фуджимори. Опонентът му се оказва и автор на наистина оригинален пропаганден похват – по време на кампанията си чете по радиото откъси от книгите на Варгас Льоса с цел да шокира бъдещите гласоподаватели.
Във „Войната за края на света” описва живота и личността на бразилския религиозен фанатик и проповедник Антонио Конселхиеро, който привлича значителна група от последователи най-вече от низшите социални слоеве, чийто бунт срещу бразилското управление в края на 19 век е брутално задушен от властите и завършва с убийството на над 15 хил. души.
Подобна тема е разработена и в „Истинския живот на Алехандро Маята”, където чрез използването на множество интервюта и различни повествователни нива, е представен неуспешният опит за комунистическо въстание в Андите, водено от троцкиста Алехандро Маята.
В движението между гледните точки на няколко герои до голяма степен се крие и очарованието на един от най-мащабните романи на Марио Варгас Льоса „Празникът на козела”, посветен на доминиканския диктатор Рафаел Трухильо. Няколко години по-късно по книгата е заснет и едноименен филм (с режисьор Луис Льоса и с участието на Изабела Роселини). „Трухильо създаде опера от своя живот. Той беше режисьорът, а доминиканците бяха актьорите”, казва Марио Варгас Льоса за прототипа на своя герой. Твърди, че интересът му към темата е провокиран от желанието да наблюдава как, в резултат на безграничната власт и възможностите за персонално забогатяване и потъпкване на основните човешки права и свободи, силната като характер личност може да се превърне в чудовище. „Когато живееш в демократично общество, със плурализъм и свободна преса, загубваш представа и не осъзнаваш, че тези ценности са привилегия на много малка част от населението на света”, споделя писателят. Книгата провокира с усещането, че социалните илюзии, жестокостта и издигането на една личност в култ са характерни за всяко авторитарно управление, независимо в коя точка на света се намира страната, каква е нейната култура и коя е водещата идеология (комунизъм, фашизъм, американизъм), която се проповядва. Накрая диктаторът е свален/убит, с цената на множество жертви и репресии, за да бъдат наложени уж демократичните принципи, въпреки че управлението на обществото реално остава в ръцете на неговите най-близки сътрудници.
Макар отново да разглежда живота на реални исторически личности като френския художник Пол Гоген и неговата баба Флора Тристан, активно бореща са за правата на жените, „Раят зад другия ъгъл”, чрез своята ясна, лесна за четене структура и значително по-лирична като емоционален заряд история е по-близък като внушение до последния излязъл на български език роман на Марио Варгас Льоса „Лудориите на лошото момиче” (изд. „Хермес”). Странната, неосъществена до край любовна история на преводача от испански и руски език Рикардо и неговото „лошо момиче” – бивша комунистическа активистка, любовница на богати и властни мъже, но в същността си бедна перуанска мулатка, протича в продължение на близо 50 години през различни градове по света – Лима, Париж, Лондон, Токио, Мадрид. И в крайна сметка приключва с усещането, че любовта е възможна, но ако си готов да й се отдадеш с цялото си сърце и си достатъчно почтен и смел, за да преминеш през всичко онези зашеметяващи пространства, през които животът те пренася – на новозабогателите английски фанатични почитатели на коне, на нарастващата хипи култура, на японския подземен свят на наркотици и еротизъм, на непознатите фантазии в текстовете на руските класици.
Всяка следваща книга на Марио Варгас Льоса носи усещането за нещо вече познато като език и настроение, но и подстрекава към ненаситност, което това литературно бягство предизвиква. „Не обичам усещането на празнота, след като завърша дадена книга”, казва писателят. „Искам да продължавам да пиша – наслаждавам се неимоверно. Имам много повече проекти, отколкото време да ги осъществя.”

Част от текста е публикуван във в. „Политика”, бр.196, 18-24 януари 2008

Коментари

Всичко за мен

Моята снимка
Мария Попова
Мария Попова е журналист, доктор на науките, доцент по „Теория на журналистиката и медиите“ и "Арт журналистика" във Факултета по журналистика и масова комуникация на Софийския университет „Св. Климент Охридски”. Завършва хуманитарен профил в 22 СОУ „Г. С. Раковски“ и магистратура по журналистика във Факултета по журналистика и масова комуникация на СУ „Св. Климент Охридски”. Работила е като журналист в БНР, в. „Култура”, в. „К“, сп. "Мениджър". Ръководител е на магистърска програма „Лайфстайл журналистика” и на профил „Култура” в специалност „Журналистика“. Автор е книгите "Аудитория и журналистика" (2023), "Медийният човек" (2019) „Виртуалният човек” (2005, 2012, 2021), „Въведение в журналистическата теория” (2012, 2021) и „Теоретични аспекти на медиите“ (2014). Съавтор е на книгите „Реформи и социална промяна“ (2016), „Медиите в Европа” (2012), „Дигиталните медии” (2012), „Думите на медийния преход” (2010), „Журналистическите професии. Статут и динамика в България“ (2010-2011). Съредактор е на сборниците „Журналисти по теория, журналисти на практика” (2007-2021).

Популярни публикации от този блог

Анжело Красини и неговите накити, преродени в картини (изложбите на 2023 г.)

Оригинално съчетаване между искрящата релефност на истински бижута и двуизмерната колоритност на живописни дамски портрети пресъздава българският художник ювелир Анжело Красини в изложбата „Преродени", която  бе представена през май 2023 г. в столичната галерия „Арте“. С творбите си художникът пресъздава за нов живот красивите и сякаш застинали във времето женски лица от античните „Фаюмски портрети“, като ги допълва с истински накити, напомнящи за автентичните образи.  Оригиналните „Фаюмски портрети“ са живописни портрети на хора, намерени прикрепени към техните мумии в района на оазиса Фаюм, Египет. Портретите са датирани към периода  I - IV  век и представляват еволюция в древноегипетското изкуство, повлияно от елинистичната живопис от времето на Птоломеите и реалистичния римски портрет от времето на римското управление на Египет. Известни са около 900 подобни изображения в света. Те са сред първите примери за кавалетен портрет. За тяхното изработване са използвани...

Какво искат (и могат да получат) жените - портрет на модерната жена в книгата на Ориана Фалачи

  В книгата „ Ако се родиш жена” (изд ателство  Ciela”, 2023)  на италианската журналистика и писателка Ориана Фалачи   са включени  20  нейни  статии и интервюта, направени за  италианското списание „ L’Europeo “  в периода между 1955 и1974 г.  Сред интервюираните дами личат имената на водещи за времето си политици като израелския министър-председател Голда Меир, индийския министър-председател Индира Ганди, дизайнерки като Коко Шанел и  Мери Куант (която налага модата на миниполата), интелектуалки като американската писателка и художничка Кейт Милет, част от движението за равноправие на жените, модни икони като Жаклин Кенеди, руската балерина Мая Плисецкая, италианските певици и актриси Мили Монти, Елза Мартинели, Мини Мацини, шведската актриса Ингрид Тулин и др.   Това  е книга за другата Фалачи  –  онази, която не пише за война, не интервюира водещи политици, не дразни ислямски лидери, не се бунтува и гневи. Е...

Преходът като социален проект

Светлозар Кирилов “Полша в лабиринта на прехода”, Университетско издателство “Св. Кл. Охридски”, София, 2006 Макар в България все още да съществува разногласие относно достигането или не до края на прехода, през който преминават страните от бившия социалистически блок, неговото опознаване представлява безспорен интерес за изследователи от различни направления. Считаният за един от най-успешни преходи – този на Полша, е в центъра на анализа на Светлозар Кирилов. Книгата му “Полша в лабиринта на прехода” поставя две важни насоки за наблюдение – какви са причините за по-бързото реализиране на социалните и икономически реформи в страните от Централна Европа в сравнение с тези от Източна Европа и същевременно какви са особеностите на социалната трансформация през призмата на полския опит. В случая преминаването на обществата от една политическа и икономическа система към друга е уникално поради едновременното и интензивно съчетаване на икономическите и политическите промени, които имат по-с...