Пропускане към основното съдържание

Вие вярвате ли в приказки?

Мари-Луиз фон Франц “Анимус и анима във вълшебните приказки”, превод Марина Бояджиева, издателство Леге Артис, Плевен, 2004

Ако за повечето деца, детство преминава в четенето на приказки, чрез които опознават света и взаимоотношенията между хората и за тях приказките се явяват великолепни, магични истории, един първи, наивистичен опит за докосване до литературата въобще, то книгата на Мари-Луиз фон Франц “Анимус и анима във вълшебните приказки” показва, че приказките могат да бъдат разглеждани като матрица, чрез която се пресъздават значими психични процеси на функциониране на колективните съзнавани и несъзнавани представи.
Това е пореден текст на Мари-Луиз фон Франц, признат авторитет в интерпретацията на сънищата, приказките и алхимичните текстове, който издателство Леге Артис представя в поредицата си “К. Г. Юнг & последователи”. Канадският му редактор Дарил Шарп го определя като единствената книга от юнгиански аналитик, работещ изключително с проблема за контрасексуалните комплекси, по начина, по който са осветлени във вълшебните приказки. Книгата изследва проявлението на психичните функции, известни като анимус – вътрешна мъжка фигура в жената и анима – вътрешна женска фигура в мъжа, в различни като съдържание и етносен произход приказки.
Според Мари-Луиз фон Франц вълшебните приказки са абсолютно абстрактни схеми. Въпреки че се основават на някои функции в психиката на различните етноси, чрез които се наблюдава как либидото протича в колективната човешка психика, приказките не съдържат в себе си необходимия личен материал, който да ги обедини с цел разрешаване на проблемите, които третират. Анимусът и анимата се явяват вътрешни, колективно неосъзнати фигури, в смисъла, който Юнг влага в понятията – като част от психиката, която не дължи съществуването си на личен опит, те никога не са били част от индивидуалното съзнанието и дължат съществуването си на наследствеността. Според Юнг анимата е “естествен архетип, който обобщава задоволително всички съдържания на несъзнаваното, на примитивния ум, на историята на езика и религията... Тя е нещо, което живее от само себе си, което ни прави живи; тя е живот отвъд съзнанието, който не може напълно да се интегрира с него, но от който, напротив, съзнанието израства.” Интересно е, че анимата влияе върху психичното поведение на мъжа недиректно, чрез по-скрити настроения, както твърди фон Франц, докато анимусът въздейства върху поведението на жената чрез емоционални, бурни аргументи и груби демонстрации на сила.
Тематично подбраните от фон Фринц приказки извеждат някаква опозиция: баща – дъщеря, позитивна вълшебна сила – негативна вълшебна сила, човек – вълшебна сила. Разделението е условно и се предопределя от способността на героите да взаимодействат с вътрешните си психични функции – позитивно или негативно проявление на анимуса/анимата. Заключенията на фон Франц обаче могат да бъдат използвани като ориентири и при изследването на други вълшебни приказки и художествени текстове въобще. Изводите са любопитни и представят дълбоката ерудиция и ясен стил на изразяване на авторката. Използваната нелинеарна структура е отражение на публичния характер на поднасяне на текста – като стенографирани лекции, което се допълва и от дискусионния на моменти начин на художествено структуриране.
Макар да не дава отговор за истиността на вълшебните приказки, книгата на Мари-Луиз фон Франц “Анимус и анима във вълшебните приказки” формира нагласата, че личното себеопознаване е дълбок и продължителен процес, чието проявление може да бъде открито в колективните представи. Както и че творчеството се явява въплъщение не само на вложения от автора съзнателен смисъл, но и на неговите неосъзнати психични функции.

Текстът е публикуван във в. „Култура”, бр.9, 11.03.05

Коментари

Всичко за мен

Моята снимка
Мария Попова
Мария Попова е журналист, доктор на науките, доцент по „Теория на журналистиката и медиите“ и "Арт журналистика" във Факултета по журналистика и масова комуникация на Софийския университет „Св. Климент Охридски”. Завършва хуманитарен профил в 22 СОУ „Г. С. Раковски“ и магистратура по журналистика във Факултета по журналистика и масова комуникация на СУ „Св. Климент Охридски”. Работила е като журналист в БНР, в. „Култура”, в. „К“, сп. "Мениджър". Ръководител е на магистърска програма „Лайфстайл журналистика” и на профил „Култура” в специалност „Журналистика“. Автор е книгите "Аудитория и журналистика" (2023), "Медийният човек" (2019) „Виртуалният човек” (2005, 2012, 2021), „Въведение в журналистическата теория” (2012, 2021) и „Теоретични аспекти на медиите“ (2014). Съавтор е на книгите „Реформи и социална промяна“ (2016), „Медиите в Европа” (2012), „Дигиталните медии” (2012), „Думите на медийния преход” (2010), „Журналистическите професии. Статут и динамика в България“ (2010-2011). Съредактор е на сборниците „Журналисти по теория, журналисти на практика” (2007-2021).

Популярни публикации от този блог

Анжело Красини и неговите накити, преродени в картини (изложбите на 2023 г.)

Оригинално съчетаване между искрящата релефност на истински бижута и двуизмерната колоритност на живописни дамски портрети пресъздава българският художник ювелир Анжело Красини в изложбата „Преродени", която  бе представена през май 2023 г. в столичната галерия „Арте“. С творбите си художникът пресъздава за нов живот красивите и сякаш застинали във времето женски лица от античните „Фаюмски портрети“, като ги допълва с истински накити, напомнящи за автентичните образи.  Оригиналните „Фаюмски портрети“ са живописни портрети на хора, намерени прикрепени към техните мумии в района на оазиса Фаюм, Египет. Портретите са датирани към периода  I - IV  век и представляват еволюция в древноегипетското изкуство, повлияно от елинистичната живопис от времето на Птоломеите и реалистичния римски портрет от времето на римското управление на Египет. Известни са около 900 подобни изображения в света. Те са сред първите примери за кавалетен портрет. За тяхното изработване са използвани...

Какво искат (и могат да получат) жените - портрет на модерната жена в книгата на Ориана Фалачи

  В книгата „ Ако се родиш жена” (изд ателство  Ciela”, 2023)  на италианската журналистика и писателка Ориана Фалачи   са включени  20  нейни  статии и интервюта, направени за  италианското списание „ L’Europeo “  в периода между 1955 и1974 г.  Сред интервюираните дами личат имената на водещи за времето си политици като израелския министър-председател Голда Меир, индийския министър-председател Индира Ганди, дизайнерки като Коко Шанел и  Мери Куант (която налага модата на миниполата), интелектуалки като американската писателка и художничка Кейт Милет, част от движението за равноправие на жените, модни икони като Жаклин Кенеди, руската балерина Мая Плисецкая, италианските певици и актриси Мили Монти, Елза Мартинели, Мини Мацини, шведската актриса Ингрид Тулин и др.   Това  е книга за другата Фалачи  –  онази, която не пише за война, не интервюира водещи политици, не дразни ислямски лидери, не се бунтува и гневи. Е...

Преходът като социален проект

Светлозар Кирилов “Полша в лабиринта на прехода”, Университетско издателство “Св. Кл. Охридски”, София, 2006 Макар в България все още да съществува разногласие относно достигането или не до края на прехода, през който преминават страните от бившия социалистически блок, неговото опознаване представлява безспорен интерес за изследователи от различни направления. Считаният за един от най-успешни преходи – този на Полша, е в центъра на анализа на Светлозар Кирилов. Книгата му “Полша в лабиринта на прехода” поставя две важни насоки за наблюдение – какви са причините за по-бързото реализиране на социалните и икономически реформи в страните от Централна Европа в сравнение с тези от Източна Европа и същевременно какви са особеностите на социалната трансформация през призмата на полския опит. В случая преминаването на обществата от една политическа и икономическа система към друга е уникално поради едновременното и интензивно съчетаване на икономическите и политическите промени, които имат по-с...