Пропускане към основното съдържание

Кръговратът на човеколюбието

Ерик-Еманюел Шмит “Миларепа”, “Господин Ибрахим и цветята на Корана”, “Оскар и розовата дама”, С., 2004, издателство “Леге Артис”, превод Зорница Китинска, оформление на корицата Владислав Кутрев

“Онова, което може да ни разплаче, е мисълта, че всички същества могат да бъдат Буда, но не го знаят и умират в болки и без идеал”, твърди френският писател и драматург Ерик-Еманюел Шмит в трилогията си романи “Кръговратът на незримото”. Макар формално да са разделени на части около някаква религиозна доктрина (будизъм, суфизъм, католицизъм) и да пресъздават напълно различни житейски истории, текстовете на Шмит изследват обща тема: любовта към хората. А също любовта към Бога и любовта към хората чрез него, любовта към себе си и през себе си – към другия. Това са характерни за автора представи, които се утвърждават и в популярните и у нас пиеси “Посетителят”, “Енигматични вариации”, “Развратникът”, “Хотел между тоя и оня свят”, романа “Евангелие според Пилат”. Именно те го превръщат в утвърдено име в съвременната френска литература, за което свидетелстват получените от него награда “Мулиер” през 1994 г. и Голямата награда за театър и за цялостно творчество на Френската академия през 2001 г. Присъщи за романите от “Кръговратът на незримото” са заложеният философски дискурс, крайната изповедност, изчистеността на езика и неочакваните обрати в повествованието, което ги прави лесни за четене, но трудни и провокативни за осмисляне.
Подражаваща на будиските коани първата част “Миларепа” изследва проблемите за прераждането и кармата, за омразата и опрощението, за себеизграждането и въздигането към Бога като строго персонален акт. Съвременният герой Симон се връща в спомените за миналите си животи, за да разкаже сто хиляди пъти историята на Свастика и Миларепа, чичото и племенника и да се освободи от повторението на прераждането. За да стане това трябва да почувства като свои омразата на Сватика към племенника си, породена от алчност, високомерие и от проявеното съжаление, както и желанието на Миларепа за отмъщение и пътя му към Бога и към човеколюбието. В движението между хаотичността в живота на Симон, нестихващата омраза на Свастика и духовното израстване на Миларепа, Шмит чертае пътя на смирението, материалното отрицание, упоритостта и устремеността към себепознанието и опознаването на Бог. Понякога пътят отнема цял живот, но както авторът пише: “Тайната на щастието е в това да не бързаш.”
Пътуване към собствената идентичност предприема героят от “Господин Ибрахим и цветята на Корана”. Малкото еврейче Момо (Моисей) търси спасение от безперспективността на собствения си живот (изоставен от майка си и отглеждан от вечно заетия с работа баща) в магазина на арабина Ибрахим, за да открие себе си чрез добротата и човеколюбието на непознатия човек, който го приема за син и му показва красотата на света, на Бога и на хармонията. Това е пътуване както назад към миналото, към родното място на господин Ибрахим, към архетипите, които влияят върху представата ни за действителността, така и напред – към свободата и правото на себеопределяне – вече като арабина Момо (Мохамед). Пътуване, което твърде много напомня за танца на дервишите – едно безкрайно въртене около себе си, около сърцето, изпълнено с Бог – молитва, чрез която се откъсваш от земята и достигаш небето. И може би се превръщаш в човек. “Пред нас е имало стълба, по която да се измъкнем, Момо, казва господин Ибрахим. Човекът отначало е бил минерал, след това растение, а след това животно – това, животинското, той не може да забрави и често отново се превръща в животно – а след това е станал човек със съзнание, разум, вяра. Представяш ли си какъв път си изминал от праха до днес? А по-късно, когато ще си надживял положението си на човек, ще се превърнеш в ангел.”
Именно небето достига болният от левкемия Оскар от последната част “Оскар и розовата дама”. Малкото момченце, което има 12 дни, за да повярва в дядо Боже чрез писмата, които пише до него, да опознае живота и да умре, давайки сили да продължат своя живот на хората, които го обичат – родителите му и Маминка Роза. “Животът е странен подарък, пише Оскар. В началото надценяваме този подарък и мислим, че сме получили вечен живот. След това го подценяваме и го намираме за гаден, прекалено къс, почти сме готови да го захвърлим. И накрая си даваме сметка, че не е било подарък, а е бил даден само назаем. И тогава се опитваме да го заслужим.”
Макар различни като съдържание трите части от трилогията на Ерик-Еманюел Шмит се опират върху общи похвати. В тях се изследва физическото и духовно израстване на едно дете – Миларепа, Момо, Оскар, опознаването на света като опознаване на себе си и на Бог по пътя, изпълнен с изпитания, изкушения и терзания. Мъката да си сам е заменена от радостта да не си самотен в лицето на Учителя – Мирпа Преводача, господин Ибрахим, Маминка Роза – познанието изисква жертви, но и носи удовлетворение от постигнатото приятелство. Тайната на щастието, към която всеки от героите на Шмит се стреми, е способността да бъдеш уникален и непосредствен: “гледай всеки ден на света, сякаш е за първи път.”
Интересна е и цветовата динамика, която формира представата за героите – по пътя към прозрението Миларепа става зелен, Момо живее на Синята улица, Оскар намира успокоението чрез общуването с розовата дама. Сякаш животът е като река, която сменя цветовете си според собствените ни настроения и накрая се влива в “единственото море.”
“Да тръгнеш от празнота. Да завършиш с празнота”, пише Ерик-Еманюел Шмит. Но това е празнота, изградена от присъствия.

Текстът е публикуван във в. „Култура”, бр.8, 04.03.05

Коментари

Всичко за мен

Моята снимка
Мария Попова
Мария Попова е журналист, доктор на науките, доцент по „Теория на журналистиката и медиите“ и "Арт журналистика" във Факултета по журналистика и масова комуникация на Софийския университет „Св. Климент Охридски”. Завършва хуманитарен профил в 22 СОУ „Г. С. Раковски“ и магистратура по журналистика във Факултета по журналистика и масова комуникация на СУ „Св. Климент Охридски”. Работила е като журналист в БНР, в. „Култура”, в. „К“, сп. "Мениджър". Ръководител е на магистърска програма „Лайфстайл журналистика” и на профил „Култура” в специалност „Журналистика“. Автор е книгите "Аудитория и журналистика" (2023), "Медийният човек" (2019) „Виртуалният човек” (2005, 2012, 2021), „Въведение в журналистическата теория” (2012, 2021) и „Теоретични аспекти на медиите“ (2014). Съавтор е на книгите „Реформи и социална промяна“ (2016), „Медиите в Европа” (2012), „Дигиталните медии” (2012), „Думите на медийния преход” (2010), „Журналистическите професии. Статут и динамика в България“ (2010-2011). Съредактор е на сборниците „Журналисти по теория, журналисти на практика” (2007-2021).

Популярни публикации от този блог

Анжело Красини и неговите накити, преродени в картини (изложбите на 2023 г.)

Оригинално съчетаване между искрящата релефност на истински бижута и двуизмерната колоритност на живописни дамски портрети пресъздава българският художник ювелир Анжело Красини в изложбата „Преродени", която  бе представена през май 2023 г. в столичната галерия „Арте“. С творбите си художникът пресъздава за нов живот красивите и сякаш застинали във времето женски лица от античните „Фаюмски портрети“, като ги допълва с истински накити, напомнящи за автентичните образи.  Оригиналните „Фаюмски портрети“ са живописни портрети на хора, намерени прикрепени към техните мумии в района на оазиса Фаюм, Египет. Портретите са датирани към периода  I - IV  век и представляват еволюция в древноегипетското изкуство, повлияно от елинистичната живопис от времето на Птоломеите и реалистичния римски портрет от времето на римското управление на Египет. Известни са около 900 подобни изображения в света. Те са сред първите примери за кавалетен портрет. За тяхното изработване са използвани...

Какво искат (и могат да получат) жените - портрет на модерната жена в книгата на Ориана Фалачи

  В книгата „ Ако се родиш жена” (изд ателство  Ciela”, 2023)  на италианската журналистика и писателка Ориана Фалачи   са включени  20  нейни  статии и интервюта, направени за  италианското списание „ L’Europeo “  в периода между 1955 и1974 г.  Сред интервюираните дами личат имената на водещи за времето си политици като израелския министър-председател Голда Меир, индийския министър-председател Индира Ганди, дизайнерки като Коко Шанел и  Мери Куант (която налага модата на миниполата), интелектуалки като американската писателка и художничка Кейт Милет, част от движението за равноправие на жените, модни икони като Жаклин Кенеди, руската балерина Мая Плисецкая, италианските певици и актриси Мили Монти, Елза Мартинели, Мини Мацини, шведската актриса Ингрид Тулин и др.   Това  е книга за другата Фалачи  –  онази, която не пише за война, не интервюира водещи политици, не дразни ислямски лидери, не се бунтува и гневи. Е...

Преходът като социален проект

Светлозар Кирилов “Полша в лабиринта на прехода”, Университетско издателство “Св. Кл. Охридски”, София, 2006 Макар в България все още да съществува разногласие относно достигането или не до края на прехода, през който преминават страните от бившия социалистически блок, неговото опознаване представлява безспорен интерес за изследователи от различни направления. Считаният за един от най-успешни преходи – този на Полша, е в центъра на анализа на Светлозар Кирилов. Книгата му “Полша в лабиринта на прехода” поставя две важни насоки за наблюдение – какви са причините за по-бързото реализиране на социалните и икономически реформи в страните от Централна Европа в сравнение с тези от Източна Европа и същевременно какви са особеностите на социалната трансформация през призмата на полския опит. В случая преминаването на обществата от една политическа и икономическа система към друга е уникално поради едновременното и интензивно съчетаване на икономическите и политическите промени, които имат по-с...