Пропускане към основното съдържание

Едно диво пътешествие в сърцето на гонзо журналистиката

Хънтър С. Томпсън, 2007, изд. „Прозорец”

“Страх и омраза в Лас Вегас: едно свирепо пътешествие в сърцето на американската мечта” е закъсняло, но крайно необходимо заглавие на българския книжен пазар. Написана от един от най-оригиналните представители на стила „нова журналистика”, то отразява както особеностите на американските контракултурни движения от началото на 70-те години, така и белетристичните устои на американската медийна система. Книгата е интересно въплъщение на наложения от 60-те години разчупен, репортажен и публицистичен модел на писане чрез множеството фичъри, публикувани в модерните и масови списания и вестници, в които навлизат да работят различни известни писатели в търсене на своята американска мечта или както създателят на стила Том Улф го нарича „успехът, чието име бе роман”. В това отношение Хънтър С. Томпсън се отличава както с непринудения си и забавен език, така и със своята крайност в изживяването на всички случки, които описва в текстовете си или както твърдят неговите почитатели – „Докато Том Улф иска да опише нещата от гледната точка на мухата върху стената, то Хънтър Томпсън е мухата.”
Журналистическите му текстове, върху които основава и романите си и които оригинално нарича “гонзо журналистика”, са своеобразно не-писане – една поредица от бележки, дешифрирани интервюта, телефонни разговори. Върху тях той изгражда историята не само на своя живот, но и на едно поколение, което е в „режим на оцеляване” и за което американската мечта е изгубена сред планини от наркотици, море от алкохол и радио/телевизионните вълни на актуалния президент Ричард Никсън, известен не само със скандала „Уотъргейт”, но и с крайното отрицание на Хънтър Томпсън към него, обобщено в думите на писателя, че е човек, който “едновременно може да се здрависа с теб и да те промуши с нож в гърба”, както и “свиня като човек и бърборещ измамник като президент”. Относно писането на истории, самият Томпсън смята, че не излиза извън традиционната журналистика, а просто отразява нещата, дава им балансирана гледна точка.
Интересно е, че за първи път терминът “гонзо журналистика” се появява в текст от 1970 г., посветен на Хънтър С. Томпсън и написан от репортера на сп. “Бостън Глоуб” Бил Кардосо. Има няколко версии за същността на думата „гонзо” – според едната произлиза от ирландски диалект и описва мъж, който е победил в непрекъснат алкохолен маратон, а според другата е с френско – канадски произход и означава „светеща пътека”. През същата година Томпсън създава и своята първа статия в този стил, публикувана в сп. “Скандълс монтли” под името “Дербито на Кентъки е упадъчно и извратено”. Според свидетелството на Ралф Стийдмън, английски художник и илюстратор, дългогодишен приятел на писателя, след като не успява да напише възложената му статия преди крайния за предаване срок, Хънтър Томпсън започва да къса страниците от тефтера с бележките си, да ги номерира и да ги изпраща по факса на списанието.
Освен със “Страх и омраза в Лас Вегас”, която се появава като поредица от статии първоначално в сп.“Ролинг Стоун”, името на Томпсън се свързва с книгите “Ангелите на ада” (първоначално за сп. „Нейшън”, описание на преживяванията му с едноименната рокерска банда, с която, в продължение на повече от една година, живее, пие и се дрогира) и със “Страх и омраза по време на кампания 1972” (първоначално за сп. „Ролинг Стоун”, отразяваща впечатленията му като политически наблюдател от предизборните кампании на отдавнашния си „любимец” Ричърд Никсън и на неговия опонент сенатор Джордж МакГавърн).
Допълнителна популярност на Хънтър С. Томпсън носят и двата холивудски филма, заснети по неговите книги – „Where the Buffalo Roam” от 1980 г. (по “Страх и омраза по време на кампания 1972”) с участието на актьорите Бил Мъри и Питър Боил и “Страх и омраза в Лас Вегас” от 1998 г. (по едноименната книга) на режисьора Тери Гилиъм, популярен от групата “Монти Пайтън” и с участието на Джони Деп и Бенисио дел Торо.
„Страх и омраза в Лас Вегас” е съблазнителна, внушителна и може би задължителна книга заради колоритния и хумористичен стил на Томпсън, в който преобладават действените глаголи и заради комичните и самоиронични описания, които често изглеждат толкова невероятни, че няма начин да бъдат отхвърлени като нереални. А също и заради доминиращата авторова гледна точка, чиято интимност е силно провокативна и неизбежно предизвиква към все по-активно навлизане в текста, карайки читателя да поглъща страница след страница, подобно на начина, по който главните герои Раул Дюк (чийто прототип е самият Хънтър Томпсън) и д-р Гонзо (чийто прототип е адвокатът на автора Оскар Зета Акоста) поглъщат наркотик след наркотик. В полученото литературно/наркотично замайване прозира историята за надбягванията с мотоциклети „Минт 400” в Лас Вегас, както и желанието на автора да осмее наложения контракултурен модел, в който свободно съжителстват хипитата, с тяхното “чувство за неизбежна победа над силите на Старото и Злото”, представите на Тимъти Лиъри, че създаденият от него наркотик ЛСД спомага за „фантастичното усещане, че всичко, което правим е добро”, на Джон Ленън и неговото антивоенно движение, на журналистите – таза “банда кръвожадни педерасти”, които всекидневно възкресяват една измамна, вторична реалност и на журналистиката – този “ръждясал контейнер за безделници и нещастници – врата към задния двор на живота, мръсен, опикан ъгъл, който стоителният инспектор е заковал, но е достатъчен за някой алкохолик, който да се свие там и да мастурбира като шимпанзе в клетка. ”.
Историите на Раул Дюк, на Хънтър С. Томпсън, на гонзо журналистите, на всички онези, които искат да опишат реалностите на собствените си контракултури от първо лице, превръщайки ги в лични и литературни субкултури завършват с изстрел в главата на 20 февруари 2005 г. на фона на Боб Дилън и песента му “Mr. Tambourine Man” (навярно най-поетичното описание на наркодилъра в историята на музиката), за да покажат, че “в едно затворено общество, в което всеки е виновен” “властва етиката на акулите – раненият бива изяден”, но и за да отправят един предизвикателен юмрук от света на мечтите, подобно на Хънтър С. Томпсън – “Никога не е достатъчно смахнато за мен.”

Част от текста е публикуван във в. „Политика”, бр.184, 26 октомври – 1 ноември 2007

Коментари

Всичко за мен

Моята снимка
Мария Попова
Мария Попова е журналист, доктор на науките, доцент по „Теория на журналистиката и медиите“ и "Арт журналистика" във Факултета по журналистика и масова комуникация на Софийския университет „Св. Климент Охридски”. Завършва хуманитарен профил в 22 СОУ „Г. С. Раковски“ и магистратура по журналистика във Факултета по журналистика и масова комуникация на СУ „Св. Климент Охридски”. Работила е като журналист в БНР, в. „Култура”, в. „К“, сп. "Мениджър". Ръководител е на магистърска програма „Лайфстайл журналистика” и на профил „Култура” в специалност „Журналистика“. Автор е книгите "Аудитория и журналистика" (2023), "Медийният човек" (2019) „Виртуалният човек” (2005, 2012, 2021), „Въведение в журналистическата теория” (2012, 2021) и „Теоретични аспекти на медиите“ (2014). Съавтор е на книгите „Реформи и социална промяна“ (2016), „Медиите в Европа” (2012), „Дигиталните медии” (2012), „Думите на медийния преход” (2010), „Журналистическите професии. Статут и динамика в България“ (2010-2011). Съредактор е на сборниците „Журналисти по теория, журналисти на практика” (2007-2021).

Популярни публикации от този блог

Анжело Красини и неговите накити, преродени в картини (изложбите на 2023 г.)

Оригинално съчетаване между искрящата релефност на истински бижута и двуизмерната колоритност на живописни дамски портрети пресъздава българският художник ювелир Анжело Красини в изложбата „Преродени", която  бе представена през май 2023 г. в столичната галерия „Арте“. С творбите си художникът пресъздава за нов живот красивите и сякаш застинали във времето женски лица от античните „Фаюмски портрети“, като ги допълва с истински накити, напомнящи за автентичните образи.  Оригиналните „Фаюмски портрети“ са живописни портрети на хора, намерени прикрепени към техните мумии в района на оазиса Фаюм, Египет. Портретите са датирани към периода  I - IV  век и представляват еволюция в древноегипетското изкуство, повлияно от елинистичната живопис от времето на Птоломеите и реалистичния римски портрет от времето на римското управление на Египет. Известни са около 900 подобни изображения в света. Те са сред първите примери за кавалетен портрет. За тяхното изработване са използвани...

Какво искат (и могат да получат) жените - портрет на модерната жена в книгата на Ориана Фалачи

  В книгата „ Ако се родиш жена” (изд ателство  Ciela”, 2023)  на италианската журналистика и писателка Ориана Фалачи   са включени  20  нейни  статии и интервюта, направени за  италианското списание „ L’Europeo “  в периода между 1955 и1974 г.  Сред интервюираните дами личат имената на водещи за времето си политици като израелския министър-председател Голда Меир, индийския министър-председател Индира Ганди, дизайнерки като Коко Шанел и  Мери Куант (която налага модата на миниполата), интелектуалки като американската писателка и художничка Кейт Милет, част от движението за равноправие на жените, модни икони като Жаклин Кенеди, руската балерина Мая Плисецкая, италианските певици и актриси Мили Монти, Елза Мартинели, Мини Мацини, шведската актриса Ингрид Тулин и др.   Това  е книга за другата Фалачи  –  онази, която не пише за война, не интервюира водещи политици, не дразни ислямски лидери, не се бунтува и гневи. Е...

Преходът като социален проект

Светлозар Кирилов “Полша в лабиринта на прехода”, Университетско издателство “Св. Кл. Охридски”, София, 2006 Макар в България все още да съществува разногласие относно достигането или не до края на прехода, през който преминават страните от бившия социалистически блок, неговото опознаване представлява безспорен интерес за изследователи от различни направления. Считаният за един от най-успешни преходи – този на Полша, е в центъра на анализа на Светлозар Кирилов. Книгата му “Полша в лабиринта на прехода” поставя две важни насоки за наблюдение – какви са причините за по-бързото реализиране на социалните и икономически реформи в страните от Централна Европа в сравнение с тези от Източна Европа и същевременно какви са особеностите на социалната трансформация през призмата на полския опит. В случая преминаването на обществата от една политическа и икономическа система към друга е уникално поради едновременното и интензивно съчетаване на икономическите и политическите промени, които имат по-с...