Пропускане към основното съдържание

Носталгия по свободната любов

Георги Тенев “Кристо и свободната любов”. Редактор Калина Гарелова. За всички права върху текста: Лексис България ООД. София, 2005. Цена 4 лева.

No hidden catch
No strings attached
Just free love
”Freelove”, Depeche Mode


Има текстове, които очароват читателите си още след първото прочитане. Има текстове, които разкриват своята уникалност постепенно – с всеки следващ ред, с всеки следващ прочит. Може да се каже, че текстовете на писателя и драматурга Георги Тенев са от втория вид. Несъмнено създадени от автор с богата култура и въображение, те предполагат онзи момент на опознаване, до който създават впечатление за алюзорност, интелектуална и езикова невъзможност, но отвъд който отправят предизвикателство към собствената стереотипност и предполагат възможност за лично себепознание. Вероятно причина за това движение е и естествената нужда на автора да променя, да играе със собствения стил, похват на изразяване и способност за възприемане от читателя, без обаче да засяга степента на тематична задълбоченост и вариативност на прозаичните и драматургичните му текстове. Навярно затова във втория си роман “Кристо и свободната любов”, спонтанно написан, както сам споделя, Георги Тенев проговаря на един ясен, изповеден език, чрез който характерните за текстовете му абсурдистко – фикционални прескачания придобиват още по-воайорско и автентично присъствие.
Като че ли фокус–линия на книгата е равносметката, която всеки човек прави в даден момент от живота си. Тогава, когато е стигнал до някакъв предел – за себе си, на развитието си, на опознаването на другите и за да продължи напред, трябва да се вгледа в същността си. Това е текст за спомена като съ-участник, за припомнянето и безсмислието на развитието напред. И, разбира се, това е текст за любовта, която е “възможна само в спомена, в твърдата рамка на невъзможното връщане”. Познатото и от предишния роман на Тенев “Вундеркинд” прескачане във времето и пространството присъстват и в този, за да напомни за онова “отвъд”, което трябва да бъде преповторено, (съ-)преживяно, за да се стигне до “тук и сега”, до различното настояще.
Двете метатеми, заложени в заглавието – любовта и познанството с Кристо (като алюзия за културна принадлежност, масовостта) са изведени чрез множеството мозаечни късове на наративната изповедност, за да изкристализират в представата за новия човек, за промяната, която героят на романа и следващият го читател трябва да придобият. Сякаш някъде отвъд има един невидим касетофон, който (журналистически, психоаналитично) записва спомените, мечтите, болките, представите и това интимно, монологично споделяне освобождава, но и отчуждава. Този творчески похват предопределя и чистота, естествената краткост на изразяване на героя, ограничеността на силно метафоричните описания, както и на историческия и културен отзвук.
“Любовта е нетрайна, това е ясно. Като гледам сега тук, съзнанието също не е вечно. И не е непременно необходимо за да продължава живеенето. Точно като любовта”, пише Георги Тенев в “Кристо и свободната любов”. Любовта, която изпитва неговият герой налага ритъма на целия роман. От една страна това е онази необходимост да се докосваш до другия, да съпреживяваш някаква цялост или да се разпадаш поради невъзможността за споделяне, за съчувстване на това единство. Свободната любов е в способността да направиш общодостъпна собствената си нужда да обичаш и да бъдеш обичан, да заразиш с тази нужда всички останали. Всички онези жени, в чийто черти, героят на романа търси образа на тази, която счита за избрана и които по стечение на обстоятелствата се явяват приятелки на собствените му приятели, са своеобразни изразители на този стремеж за съобщност. Достигането до нея, означава достигане до желаната жена (името й Хелиана е една интересна алюзия с идеята за слънцето, за постигнатия живот, за повсеместната освободеност) или отвъд нея, каквато позиция избира героят на “Кристо и свободната любов”. От друга страна любовта е и авторефлексивна – онова положение на самоуважение, себеизразяване и навярно самоунищожение (“Това химическо или може би био-емоционално събитие се случва само в мен, вътре в мен единствено. Аз самият съм напълно достатъчен за да може то да се развихри”) – опознаването на другия е невъзможно, общуването съществува единствено между мен и представата за нея (него), опитът за потапяне в другия е средство за достигането до самия себе си.
Срещата с художника Кристо (обрисуван с наистина интересна степен на автентичност) се явява както стимул за емоционално задвижване на героя – превръщането в Новия човек, така и своеобразен символ на културно позициониране. Кристо е свързан с творческото предизвикателство, с артистичната непостижимост, чието очарование е интригуващо, но и недосегаемо (“...разбрах, че артистите имат чар само от разстояние. На дистанция, когато си анонимен зрител, а и те също запазват някаква анонимност.”). Нетрайността на проектите на Кристо целят пространствена и ментална промяна, но и уютно се наместват в масовизираната и информационно поддържана социална среда.
В крайна сметка героят от романа на Георги Тенев “Кристо и свободната любов” се самоизгражда като Новия човек – освободен “не просто от миналото си, а от неслучилото се минало. Новият човек няма мечти и не възстановява загубени пътища. Той приема света точно такъв, какъвто светът му се представя.” А светът се оказва овеществена проекция от миналото – повторната среща с детската любов – бъдещето се оказва възможно като преобърнато минало.
Може би “Кристо и свободната любов” на Георги Тенев по оригинален начин съвместява романтическата литературна традиция на героите, които страдат вследствие на неблагоразположеността на заобикалящата ги среда и постмодернистичната насока на екзистенциална неприспособимост. Заглавието на романа и части от текста допускат степента на заиграване, жонглиране с познати имена, стилове, нагласи, преформатирането на изградени ценности. Същевременно книгата затрогва именно със способността да се надникне в интимността на чуждия свят, да се опознае една друга личност и навярно да се потърсят допирните точки, моментите, в които четенето се превръща в себевглеждане.

Текстът е публикуван във в. „Култура”, бр.27, 15 юли 2005

Коментари

Всичко за мен

Моята снимка
Мария Попова
Мария Попова е журналист, доктор на науките, доцент по „Теория на журналистиката и медиите“ и "Арт журналистика" във Факултета по журналистика и масова комуникация на Софийския университет „Св. Климент Охридски”. Завършва хуманитарен профил в 22 СОУ „Г. С. Раковски“ и магистратура по журналистика във Факултета по журналистика и масова комуникация на СУ „Св. Климент Охридски”. Работила е като журналист в БНР, в. „Култура”, в. „К“, сп. "Мениджър". Ръководител е на магистърска програма „Лайфстайл журналистика” и на профил „Култура” в специалност „Журналистика“. Автор е книгите "Аудитория и журналистика" (2023), "Медийният човек" (2019) „Виртуалният човек” (2005, 2012, 2021), „Въведение в журналистическата теория” (2012, 2021) и „Теоретични аспекти на медиите“ (2014). Съавтор е на книгите „Реформи и социална промяна“ (2016), „Медиите в Европа” (2012), „Дигиталните медии” (2012), „Думите на медийния преход” (2010), „Журналистическите професии. Статут и динамика в България“ (2010-2011). Съредактор е на сборниците „Журналисти по теория, журналисти на практика” (2007-2021).

Популярни публикации от този блог

Анжело Красини и неговите накити, преродени в картини (изложбите на 2023 г.)

Оригинално съчетаване между искрящата релефност на истински бижута и двуизмерната колоритност на живописни дамски портрети пресъздава българският художник ювелир Анжело Красини в изложбата „Преродени", която  бе представена през май 2023 г. в столичната галерия „Арте“. С творбите си художникът пресъздава за нов живот красивите и сякаш застинали във времето женски лица от античните „Фаюмски портрети“, като ги допълва с истински накити, напомнящи за автентичните образи.  Оригиналните „Фаюмски портрети“ са живописни портрети на хора, намерени прикрепени към техните мумии в района на оазиса Фаюм, Египет. Портретите са датирани към периода  I - IV  век и представляват еволюция в древноегипетското изкуство, повлияно от елинистичната живопис от времето на Птоломеите и реалистичния римски портрет от времето на римското управление на Египет. Известни са около 900 подобни изображения в света. Те са сред първите примери за кавалетен портрет. За тяхното изработване са използвани...

Какво искат (и могат да получат) жените - портрет на модерната жена в книгата на Ориана Фалачи

  В книгата „ Ако се родиш жена” (изд ателство  Ciela”, 2023)  на италианската журналистика и писателка Ориана Фалачи   са включени  20  нейни  статии и интервюта, направени за  италианското списание „ L’Europeo “  в периода между 1955 и1974 г.  Сред интервюираните дами личат имената на водещи за времето си политици като израелския министър-председател Голда Меир, индийския министър-председател Индира Ганди, дизайнерки като Коко Шанел и  Мери Куант (която налага модата на миниполата), интелектуалки като американската писателка и художничка Кейт Милет, част от движението за равноправие на жените, модни икони като Жаклин Кенеди, руската балерина Мая Плисецкая, италианските певици и актриси Мили Монти, Елза Мартинели, Мини Мацини, шведската актриса Ингрид Тулин и др.   Това  е книга за другата Фалачи  –  онази, която не пише за война, не интервюира водещи политици, не дразни ислямски лидери, не се бунтува и гневи. Е...

Утопията на постхуманизма

„Атлантически експрес“ (2022, изд. „Колибри“) на Георги Тенев е сложен и многопластов роман, в който се поставят важните въпроси за границите на съзнанието и човешката душа, за същността на личността и свободата  ѝ да формира множествена идентичност.  В текста успоредно се наслагват две сюжетни линии. Първата е антиутопичната история за пътуването на   журналист а  Радо в атлантически експрес  в опит да намери спасение в нов, по-добър свят след разпадането на европейските държави, които драматично изчезват сред пламъците на войните между изтока и запада, исляма и християнството, агресивната бруталност на първичността и неспособността на културните цивилизации да защитят човешките норми. Във въображаемото, но реалистично звучащо пространство на романа, европейските общества са пожертвани от жадните за власт и свръхпроизводство политически и икономически елити, които с лекота извършват безогледни престъпления – изчерпват природните ресурси, заграбват национал...