Пропускане към основното съдържание

Носталгия по свободната любов

Георги Тенев “Кристо и свободната любов”. Редактор Калина Гарелова. За всички права върху текста: Лексис България ООД. София, 2005. Цена 4 лева.

No hidden catch
No strings attached
Just free love
”Freelove”, Depeche Mode


Има текстове, които очароват читателите си още след първото прочитане. Има текстове, които разкриват своята уникалност постепенно – с всеки следващ ред, с всеки следващ прочит. Може да се каже, че текстовете на писателя и драматурга Георги Тенев са от втория вид. Несъмнено създадени от автор с богата култура и въображение, те предполагат онзи момент на опознаване, до който създават впечатление за алюзорност, интелектуална и езикова невъзможност, но отвъд който отправят предизвикателство към собствената стереотипност и предполагат възможност за лично себепознание. Вероятно причина за това движение е и естествената нужда на автора да променя, да играе със собствения стил, похват на изразяване и способност за възприемане от читателя, без обаче да засяга степента на тематична задълбоченост и вариативност на прозаичните и драматургичните му текстове. Навярно затова във втория си роман “Кристо и свободната любов”, спонтанно написан, както сам споделя, Георги Тенев проговаря на един ясен, изповеден език, чрез който характерните за текстовете му абсурдистко – фикционални прескачания придобиват още по-воайорско и автентично присъствие.
Като че ли фокус–линия на книгата е равносметката, която всеки човек прави в даден момент от живота си. Тогава, когато е стигнал до някакъв предел – за себе си, на развитието си, на опознаването на другите и за да продължи напред, трябва да се вгледа в същността си. Това е текст за спомена като съ-участник, за припомнянето и безсмислието на развитието напред. И, разбира се, това е текст за любовта, която е “възможна само в спомена, в твърдата рамка на невъзможното връщане”. Познатото и от предишния роман на Тенев “Вундеркинд” прескачане във времето и пространството присъстват и в този, за да напомни за онова “отвъд”, което трябва да бъде преповторено, (съ-)преживяно, за да се стигне до “тук и сега”, до различното настояще.
Двете метатеми, заложени в заглавието – любовта и познанството с Кристо (като алюзия за културна принадлежност, масовостта) са изведени чрез множеството мозаечни късове на наративната изповедност, за да изкристализират в представата за новия човек, за промяната, която героят на романа и следващият го читател трябва да придобият. Сякаш някъде отвъд има един невидим касетофон, който (журналистически, психоаналитично) записва спомените, мечтите, болките, представите и това интимно, монологично споделяне освобождава, но и отчуждава. Този творчески похват предопределя и чистота, естествената краткост на изразяване на героя, ограничеността на силно метафоричните описания, както и на историческия и културен отзвук.
“Любовта е нетрайна, това е ясно. Като гледам сега тук, съзнанието също не е вечно. И не е непременно необходимо за да продължава живеенето. Точно като любовта”, пише Георги Тенев в “Кристо и свободната любов”. Любовта, която изпитва неговият герой налага ритъма на целия роман. От една страна това е онази необходимост да се докосваш до другия, да съпреживяваш някаква цялост или да се разпадаш поради невъзможността за споделяне, за съчувстване на това единство. Свободната любов е в способността да направиш общодостъпна собствената си нужда да обичаш и да бъдеш обичан, да заразиш с тази нужда всички останали. Всички онези жени, в чийто черти, героят на романа търси образа на тази, която счита за избрана и които по стечение на обстоятелствата се явяват приятелки на собствените му приятели, са своеобразни изразители на този стремеж за съобщност. Достигането до нея, означава достигане до желаната жена (името й Хелиана е една интересна алюзия с идеята за слънцето, за постигнатия живот, за повсеместната освободеност) или отвъд нея, каквато позиция избира героят на “Кристо и свободната любов”. От друга страна любовта е и авторефлексивна – онова положение на самоуважение, себеизразяване и навярно самоунищожение (“Това химическо или може би био-емоционално събитие се случва само в мен, вътре в мен единствено. Аз самият съм напълно достатъчен за да може то да се развихри”) – опознаването на другия е невъзможно, общуването съществува единствено между мен и представата за нея (него), опитът за потапяне в другия е средство за достигането до самия себе си.
Срещата с художника Кристо (обрисуван с наистина интересна степен на автентичност) се явява както стимул за емоционално задвижване на героя – превръщането в Новия човек, така и своеобразен символ на културно позициониране. Кристо е свързан с творческото предизвикателство, с артистичната непостижимост, чието очарование е интригуващо, но и недосегаемо (“...разбрах, че артистите имат чар само от разстояние. На дистанция, когато си анонимен зрител, а и те също запазват някаква анонимност.”). Нетрайността на проектите на Кристо целят пространствена и ментална промяна, но и уютно се наместват в масовизираната и информационно поддържана социална среда.
В крайна сметка героят от романа на Георги Тенев “Кристо и свободната любов” се самоизгражда като Новия човек – освободен “не просто от миналото си, а от неслучилото се минало. Новият човек няма мечти и не възстановява загубени пътища. Той приема света точно такъв, какъвто светът му се представя.” А светът се оказва овеществена проекция от миналото – повторната среща с детската любов – бъдещето се оказва възможно като преобърнато минало.
Може би “Кристо и свободната любов” на Георги Тенев по оригинален начин съвместява романтическата литературна традиция на героите, които страдат вследствие на неблагоразположеността на заобикалящата ги среда и постмодернистичната насока на екзистенциална неприспособимост. Заглавието на романа и части от текста допускат степента на заиграване, жонглиране с познати имена, стилове, нагласи, преформатирането на изградени ценности. Същевременно книгата затрогва именно със способността да се надникне в интимността на чуждия свят, да се опознае една друга личност и навярно да се потърсят допирните точки, моментите, в които четенето се превръща в себевглеждане.

Текстът е публикуван във в. „Култура”, бр.27, 15 юли 2005

Коментари

Всичко за мен

Моята снимка
Мария Попова
Мария Попова е журналист, доктор на науките, доцент по „Теория на журналистиката и медиите“ и "Арт журналистика" във Факултета по журналистика и масова комуникация на Софийския университет „Св. Климент Охридски”. Завършва хуманитарен профил в 22 СОУ „Г. С. Раковски“ и магистратура по журналистика във Факултета по журналистика и масова комуникация на СУ „Св. Климент Охридски”. Работила е като журналист в БНР, в. „Култура”, в. „К“, сп. "Мениджър". Ръководител е на магистърска програма „Лайфстайл журналистика” и на профил „Култура” в специалност „Журналистика“. Автор е книгите "Аудитория и журналистика" (2023), "Медийният човек" (2019) „Виртуалният човек” (2005, 2012, 2021), „Въведение в журналистическата теория” (2012, 2021) и „Теоретични аспекти на медиите“ (2014). Съавтор е на книгите „Реформи и социална промяна“ (2016), „Медиите в Европа” (2012), „Дигиталните медии” (2012), „Думите на медийния преход” (2010), „Журналистическите професии. Статут и динамика в България“ (2010-2011). Съредактор е на сборниците „Журналисти по теория, журналисти на практика” (2007-2021).

Популярни публикации от този блог

Анжело Красини и неговите накити, преродени в картини (изложбите на 2023 г.)

Оригинално съчетаване между искрящата релефност на истински бижута и двуизмерната колоритност на живописни дамски портрети пресъздава българският художник ювелир Анжело Красини в изложбата „Преродени", която  бе представена през май 2023 г. в столичната галерия „Арте“. С творбите си художникът пресъздава за нов живот красивите и сякаш застинали във времето женски лица от античните „Фаюмски портрети“, като ги допълва с истински накити, напомнящи за автентичните образи.  Оригиналните „Фаюмски портрети“ са живописни портрети на хора, намерени прикрепени към техните мумии в района на оазиса Фаюм, Египет. Портретите са датирани към периода  I - IV  век и представляват еволюция в древноегипетското изкуство, повлияно от елинистичната живопис от времето на Птоломеите и реалистичния римски портрет от времето на римското управление на Египет. Известни са около 900 подобни изображения в света. Те са сред първите примери за кавалетен портрет. За тяхното изработване са използвани...

Какво искат (и могат да получат) жените - портрет на модерната жена в книгата на Ориана Фалачи

  В книгата „ Ако се родиш жена” (изд ателство  Ciela”, 2023)  на италианската журналистика и писателка Ориана Фалачи   са включени  20  нейни  статии и интервюта, направени за  италианското списание „ L’Europeo “  в периода между 1955 и1974 г.  Сред интервюираните дами личат имената на водещи за времето си политици като израелския министър-председател Голда Меир, индийския министър-председател Индира Ганди, дизайнерки като Коко Шанел и  Мери Куант (която налага модата на миниполата), интелектуалки като американската писателка и художничка Кейт Милет, част от движението за равноправие на жените, модни икони като Жаклин Кенеди, руската балерина Мая Плисецкая, италианските певици и актриси Мили Монти, Елза Мартинели, Мини Мацини, шведската актриса Ингрид Тулин и др.   Това  е книга за другата Фалачи  –  онази, която не пише за война, не интервюира водещи политици, не дразни ислямски лидери, не се бунтува и гневи. Е...

Преходът като социален проект

Светлозар Кирилов “Полша в лабиринта на прехода”, Университетско издателство “Св. Кл. Охридски”, София, 2006 Макар в България все още да съществува разногласие относно достигането или не до края на прехода, през който преминават страните от бившия социалистически блок, неговото опознаване представлява безспорен интерес за изследователи от различни направления. Считаният за един от най-успешни преходи – този на Полша, е в центъра на анализа на Светлозар Кирилов. Книгата му “Полша в лабиринта на прехода” поставя две важни насоки за наблюдение – какви са причините за по-бързото реализиране на социалните и икономически реформи в страните от Централна Европа в сравнение с тези от Източна Европа и същевременно какви са особеностите на социалната трансформация през призмата на полския опит. В случая преминаването на обществата от една политическа и икономическа система към друга е уникално поради едновременното и интензивно съчетаване на икономическите и политическите промени, които имат по-с...